Gissa position

Jag instämmer och det är då mer exakt norra spetsen av sjön Gágirjávri vi ser. Den reglerade sjöytan ger en utmärkt ledtråd!

Hälsn Pelle

Det stämmer alldeles utmärkt!

Vid högvatten så är sjösystemet en enda stor sjö, men vid lågvatten så delar de upp sig i flera.

Förutom den första milen på bilväg från Vietas upp till dammen så var det här en jättefin och ganska lättvandrad ingång till södra Kebnekaiseområdet.

Det stämmer alldeles utmärkt!

Vid högvatten så är sjösystemet en enda stor sjö, men vid lågvatten så delar de upp sig i flera.

Förutom den första milen på bilväg från Vietas upp till dammen så var det här en jättefin och ganska lättvandrad ingång till södra Kebnekaiseområdet.

Hej!

Fortfarande renons på nya bilder att gissa på. Lämnar gladeligen över till Swift som får lägga upp ny bildgåta.

Men jag undrar också om det gick att vada över till norra sidan av jokken upp mot Teusajaure, eller om du gick hela vägen fram till båten vid stf-stugan. Eller fixade du annan båttransport?

Med vänlig hälsning, Filiokus

Tack för möjligheten, men jag åker till Kebnekaisefjällen om ett par dar och ska också gå genom Teusadalen, dock bara den övre delen.

Hoppas någon annan har en spännande bild att lägga ut!

Hälsn Pelle

Men jag undrar också om det gick att vada över till norra sidan av jokken upp mot Teusajaure, eller om du gick hela vägen fram till båten vid stf-stugan. Eller fixade du annan båttransport?

Jag följde Vákkásjjåhka uppför backen och gick sedan på platån förbi Gállaktjåhkkå hela vägen bort till Sitasjaurestugan så jag vet inte hur det ser ut om man fortsätter nere i dalen. Jag har dock läst några texter från folk som gått både utefter sjön och som vadat jokken, inget av alternativen verkade dock vara särskilt enkelt. Det finns ju helt klart en viss lockelse i att försöka vada jokken och ta vägen förbi Liermejávri och vidare runt Kårsatjåkka men man ska nog hoppas på lågvatten då...

Ett litet bidrag

Jag passar på att lägga upp en bild nu när det är "fritt fram". Var är det här?

Bilagor

• 71.jpg
    71.jpg
    84.8 KB · Visningar: 612

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tänkte också på den först, men fick inte riktigt ihop det, så här kommer en kartbaserad gissning: Gaskasjågåsj med Unna Stuollo som reser sig där bak?

Inte så långt därifrån...........då kan det ju vara Luohttojåhkå. Kanske är det sammanflödet nedströms Svenonius glaciär vi ser. Men jag tycker det är jättesvårt att se åt vilket håll vattnet rinner! Både i den här bilden och i en del andra.

Hälsn Pelle

Hehe Per. Vattnet rinner neråt ;). Kalles gissning är alldeles korrekt. Vi ser Gaskasavagge från positionen;

RT90 Syd/Nord 7463003
Väst/Öst 1580680

i sydlig riktning på Länskartan. Som ni ser kan man gå nere i Gaskasavagge (om det inte är för mycket vatten förstås) en bra bit innan man måste tvära upp i branten. Där nere finns det mycket vackra klippor alldeles intill med mycket speciella och vackra geologiska band (jag kan själv inget om geologi). Så här ser det ut om man vänder sig mot väst:

Bilagor

• 68.jpg
    68.jpg
    58.8 KB · Visningar: 592

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.