Gissa position

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Exakt var är väl lite knepigare.. Men, jag skådar nog mitt älskade Kallaktjåkkå i fonden..
…till höger Urtichokka..(eller hur det nu stavas)
Du är väl uppe i sluttningen där på Muorki/Livamtjåkka.. Nånstans‘..på väg till Teusa’.. eller därifrån..


Gulldraba är ju inte direkt vanlig.. Så det är ju kul att se att den växer där då..
 
Exakt var är väl lite knepigare.. Men, jag skådar nog mitt älskade Kallaktjåkkå i fonden..
…till höger Urtichokka..(eller hur det nu stavas)
Du är väl uppe i sluttningen där på Muorki/Livamtjåkka.. Nånstans‘..på väg till Teusa’.. eller därifrån..

Endast ett av de nämnda fjällen är korrekt. Just den här fotoplatsen ses nog inte av många.
 
Men snälla nån.. Det är väl ändå i dom trakterna? Jag är helt övertygad om att det är Kallaktjåkkå i fonden, möjligen kanske du är mer västerut.. än jag gissade innan. Knoppen till höger är kanske då Vieracorru (1151) vilket kanske då förklarar blomman eftersom den är kalkkrävande. Det finns ju ett kalkstråk där i marken som slingrar sig runt.
Kanske är du uppe vid ‘fina -fiske-sjön’ Saimmajaure?
 
Men snälla nån.. Det är väl ändå i dom trakterna? Jag är helt övertygad om att det är Kallaktjåkkå i fonden, möjligen kanske du är mer västerut.. än jag gissade innan. Knoppen till höger är kanske då Vieracorru (1151) vilket kanske då förklarar blomman eftersom den är kalkkrävande. Det finns ju ett kalkstråk där i marken som slingrar sig runt.
Kanske är du uppe vid ‘fina -fiske-sjön’ Saimmajaure?

Nu blev det helrätt. :)

Ungefärliga koordinater till blomman: 67°44'02" N, 18°07'10" Ö
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tack

Ett tack till Anders för uttömmande information om broarnas historik i Sarek. Otäck statistik, men kanske en nyttig påminnelse för oss alla. Gamla foton är ofta intressanta. Imponerande att kunna bygga en sådan bro helt utan dagens tekniska hjälpmedel. Men jag själv hade aldrig vågat gå över den!

Hälsn Pelle
 
Mer hjärngympa'...

I mitten här på bilden, på detta fjäll syns en glaciär.
Vad heter den glaciären?
Pluspoäng för de två topparnas namn.
 

Bilagor

  • toppar.jpg
    toppar.jpg
    40.9 KB · Visningar: 611
Ja visst.:)
Akkas glaciärer är inte namnlösa även om det ser ut så, och namnen kanske kommer falla i glömska.
Dilemmat med namn är nog, om man studerar kartor ett av de mer märkliga fenomenen i fjällens topografihistoria.
Namn ger ju trygghet och identitet. Inte bara åt en plats men även som känsla av att man befinner sig någonstans.
Det är verkligen ett ämne som det tål funderas över.. Och kanske framtida uppslag i tråden kan illustrera detta..

Bollen är din nu Filip.
 
Ja visst.:)
Akkas glaciärer är inte namnlösa även om det ser ut så, och namnen kanske kommer falla i glömska.
Dilemmat med namn är nog, om man studerar kartor ett av de mer märkliga fenomenen i fjällens topografihistoria.
Namn ger ju trygghet och identitet. Inte bara åt en plats men även som känsla av att man befinner sig någonstans.
Det är verkligen ett ämne som det tål funderas över.. Och kanske framtida uppslag i tråden kan illustrera detta..

Bollen är din nu Filip.

Hej!

Jag tog det på haket! Men att Borgtoppen såg ut så i profil var lite oväntat för mig.

Men jag har inte möjlighet att lägga upp en bild just nu, så jag lämnar öppet för hugade spekulanter.

Med vänlig hälsning, Filiokus
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.