Gissa position

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Ledtråd: Högst i Sverige.

Bilagor

• 20120220027.jpg
    20120220027.jpg
    8.9 KB · Visningar: 550
Klurig bild.
Isdelningszon tror jag det var i Ånn-området och högst belägna STF-station är väl Blåhammaren.
Så jag gissar att bilden är från Blåhammarfjället, även om jag inte kan säga exakt var.

Calle

Hm, isdelningszoner vet jag inget om, men till höger i bild syns någon slags skylt eller ledmarkering, så vi är väl inte ute i rena vildmarken. Annars ger inte bilden någon vägledning för mig. Men en variant på uttrycket "högst i Sverige" är ju Låktatjåkkastugan. Kanske vi är där?

Hälsn Pelle

Anledningen till att det inte finns några massiv i bild är för att det inte finns några i närheten. Området är mycket uppskattat. Ledtråd: Högst i Sverige och älst i Sverige. Det har även skett en naturkatastrof här i modern tid.

Fulufjället!

Njupeskär är väl det högsta, sen finns det visst en väldigt gammal gran, det äldsta. Naturkatastrofen var ju ett extremt regn som orsakade översvämningar och stora erosionsskador.

Calle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips