Gissa position

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Nya grepp

Det här är en snöig innergård i Uppsala, inget märkvärdigt med det. Men det hela kändes bekant. Var i svenska fjällen kan man se liknande former?

Bilagor

• DSCN8748_640w.jpg
    DSCN8748_640w.jpg
    159.2 KB · Visningar: 932
Hmm, jag uttryckte mig för svävande; det var enbart snöns former som väckte mina associationer till en karakteristisk topp (som man kan passera när man är på vandring mot, eller på hemväg från, en viss nationalpark).

Slugga, javisst - och här kommer bild på den distinkta toppen.

Finns i nordost utanför Sarek och syns på vägen till och från Suorvadammen, som ligger en dags vandring från min tältplats.

Lars

Bilagor

• P1130839_640w.jpg
    P1130839_640w.jpg
    137.6 KB · Visningar: 927
Rávttasjávri, inte sant?

Å jag tyckte att jag beskar den ordentligt hårt för att det skulle bli lite svårt. underskattning....

Viist är det det. Så här ser den ut obeskuren. Färgerna är gräsliga, det är från en gammal inscanning av negativ. Men det var fantastiska höstfärger vill jag minnas. Varsågod nästa.

Peter P.

Bilagor

• Rautasjaure3Webb_75.jpg
    Rautasjaure3Webb_75.jpg
    149.2 KB · Visningar: 1,122

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips