Gissa position

Ursäkta, jag glömde ju bort att Tobias har en olöst gåta liggande ute. Men jag tror du måste ge oss lite bättre ledtrådar om den ska lösas!

Hälsn Pelle

Ursäkta, jag glömde ju bort att Tobias har en olöst gåta liggande ute. Men jag tror du måste ge oss lite bättre ledtrådar om den ska lösas!

Hälsn Pelle

Ok, jag inser att den kanske var alltför svår med tanke på ljuset. Den är tagen mitt i natten ett tiotal meter under Ahkka borgtopp i år. Det är taget i samma veva som den unge dansken försvann och mot området där han försvann dvs nordöst från akka borgtopp. Inte kul däruppe, hård kuling och min vattenflaska frös sig ett centimetertjockt islager. Galen ångest på vägen ner då snön frusit till skare, isyxa hade varit trevligt.

Dålig på att gissa...

...är jag. Men ni kan få en ganska svår bild. Om ni fixar den här direkt blir jag mycket imponerad. Jag lovar att ge ledtrådar snabbt.

Bilagor

• Gissa-N.jpg
    Gissa-N.jpg
    34.4 KB · Visningar: 360
När Axel Hamberg stod nästan en mil längre bort mot sydost uppe på 1000 meter och tittade mot detta ställe skrev han:
"Anblicken av fjällen är synnerligen storslagen. En motsvarande vy finns ingenannastädes inom Sarekfjällen..."

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
En timme senare...

...får ni en ny ledtråd. Branten som skymtar till vänster är vägen upp till ett fjäll där man i augusti 1976 hittade vraket efter Handley-Page HP52 Hampden TB.1 - Serial # AE436.

1) Vad heter sjön?
Guossjájávrre. Plåtat från sluttningen av Allak.

2) Vad döljer sig i molnen längst bort?
Med den vinkeln bör det först vara Kallaktjåkkå och längre bort Kebnekaise som vi inte ser

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.