Gissa position

Vad ser vi här då, förutom månen?

IMG_1795.b.jpg

Min personliga svårighetsgradsgissning: rätt lätt. Vi får se hur den blir, jag har haft fel där förut. :)
 
Då vänder vi lååångt söderut. Rätt platt och väldigt tätt mellan ledmarkeringar, båda stämmer på Fulufjället. Mer noggrannt vågar jag mig inte på utan karta.

Peter P.
 
Då vänder vi lååångt söderut. Rätt platt och väldigt tätt mellan ledmarkeringar, båda stämmer på Fulufjället. Mer noggrannt vågar jag mig inte på utan karta.

Peter P.

Då var vi plötsligt långt söderöver jämfört med fotoplatsen. Tätheten mellan ledmarkeringarna kan vara lite missvisande eftersom det är en hel del tele i bilden för att få en stor måne. Så här ser det ut i vidare vinkel:

IMG_1793.jpg
 
När jag nu också ser att det är ledmarkeringar och inte renstängsel så kanske jag kan komma med en vettig gissning... Utan någon karta framför mig gissar jag att du befinner dig i närheten av Blåhammaren på vägen upp från Storulvån.
 
När jag nu också ser att det är ledmarkeringar och inte renstängsel så kanske jag kan komma med en vettig gissning... Utan någon karta framför mig gissar jag att du befinner dig i närheten av Blåhammaren på vägen upp från Storulvån.

Inte det heller. Jag trodde den skulle vara lite lättare, det är en hyggligt välvandrad del i nationalpark. Dagen därpå när vi följde markeringarna mötte vi 4-5 grupper som var på väg åt andra hållet.
 
Inte det heller. Jag trodde den skulle vara lite lättare, det är en hyggligt välvandrad del i nationalpark. Dagen därpå när vi följde markeringarna mötte vi 4-5 grupper som var på väg åt andra hållet.

Ok tydligen var den klurigare än jag trodde. Här är dagen därpå och jag har gått i månens riktning ett tag och tittar tillbaka till foto/tält-platsen:

IMG_1796.b.jpg
 
Finns det verkligen ledkryss i Sarek numera? Jag söker mig lite längre bort än Kalle men i samma riktning och hamnar då på Sjnjerák
 

Jupp, helt rätt! Tältplatsen är just efter passagen av bäcken mellan 1220 och Sähkok, och månen står över svackan mellan "topparna" på Sähkok.

Tore: De verkade vara rätt nya nu i somras när jag tog dessa bilder, men även trots dem och klart väder var det inte helt lätt att orientera sig där. Jag ringde först hem (första mobilsignal) och meddelade att vi hade nått Sähkok när i själva verket jag var på utlöparen söder om 1220. Så jag kan förstå att det finns ett behov av dem, särskilt i dålig sikt.

Så här i efterhand, om ledkryssen var riktigt nya (i år eller fjol) så förstår jag om gåtan var lite på den klurigare sidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.