Gissa position

Ingen dålig gissning, Lars-Göran! Mindre än en dagsmarsch kvar. Bilden är tagen på eftermiddagen men det är inte Áhkká vi ser.

Hälsn Pelle

Helt rätt, Henrik! Sjön heter alltså Sliehkokjávrre och fjället i bakgrunden är Stuor Átjek 1380 m.

Vid denna lilla sjö är det lämpligt att tälta första natten om man startar från Suorva och väljer den nordliga, alternativa vägen mot Gukkesbron. Jag kom i somras i motsatt riktning och hade således mitt sista läger här. En fin plats, tycker jag. Ny bild!

Hälsn Pelle

Min första bild

Det här är en mycket trevlig plats på utsidan som jag alltid följer utan att ha bidragit med något. Så här kommer min första bild:

Bilagor

• GissaUtsidan-01.jpg
    GissaUtsidan-01.jpg
    67.3 KB · Visningar: 423
Välkommen i gänget! Men du går ut hårt med en svår bild, tycker jag. Själv har jag ingen aning, men om man börjar gissa så kanske vi får en ledtråd.

Du är en bit norr om Pieskehaure, längs Nordkalottleden, och fotar västerut mot Labbá.

Hälsn Pelle

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Svår bild?

Jag har alltid imponerats av er fantastiska förmåga att "hitta rätt" så jag tänkte nog att det där fixar ni snabbt. Men lite ledtrådar:
Vi befinner oss faktiskt i Sarek och tittar mot sydväst in mot en annan nationalpark.

Ja, det skulle man kunna tro. Men det är inte Sarvesvagge. Så här ser det ut när Karin går på detta "golv".

Bilagor

• Gissa-02.jpg
    Gissa-02.jpg
    59.8 KB · Visningar: 450
Guohpervágges västra mynning är väldigt platt (och grön) och omgivningarna är inte så höga. Så, kanske är det Álátjåhkkå som reser sig där borta på den första bilden...?

Helt rätt förstås.

Jag skulle vilja ge ett förslag till hur vi skulle kunna göra "Gissa position" än mer intressant. När man får "rätt svar" skulle man också kunna ange var någonstans platsen finns på kartan. Här finns bland annat "Sveriges Länskartor" som täcker hela Sverige och som är tillgänglig för alla. Man anger bara RT90 koordinaterna som i mitt fall är ungefär:

RT90 Syd/Nord-koordinat: 7483262
Väst/Öst-koordinat: 1560098

Man går till http://gis.lst.se/lanskartor/ - öppnar tittskåpet, klickar på knappen "Sök koordinater" och skriver in koordinaterna. Klickar man nu på OK visas platsen som en liten röd prick, det bara att zooma in.

Bilagor

• Sökknapp.JPG
    Sökknapp.JPG
    8.5 KB · Visningar: 441
  • Koordinater.jpg
    Koordinater.jpg
    6.5 KB · Visningar: 429

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.