Gissa position

Ett eget område - här finns ju flera stora naturreservat. Men ett mer avgränsat område är ju Töfsingdalens nationalpark. Sjön skulle då kunna vara Töfsingen och berget till vänster någon lämplig vål.

Pelle
Nästan helt rätt. Töfsingdalen. Vi är precis utanför själva nationalparken, på väg ner västerifrån mot udden som ingår i nationalparken mellan Särsjön som är sjön du ser, och Särsjöhån.

Raskesven

Vad är det här för ganska karaktäristisk topp?

816af7f176858305cce8d6ef09b2e8d1.jpg

Raskesven

Nuortta Sávllo heter toppen. Nästan samma synvikel som på framsidan av en av mina fjällkartor. Bredvid den ligger Bállek, som är en ytterst spetsig bergsknopp.

Kesusjön (även kallad Raptenjaevrie) är korrekt. Helags är dock inte rätt. Den högra toppen är Gaarenesåajja (Krustjärnsstöten) och den vänstra (bild 2) Snusestöten.

OK! Ett rätt i alla fall!

(Om jag inte tar helt fel så är den vänstra ön i Raskesvens bild från Syterskalet en mycket trevlig tältplats.)

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Är jag den ende som inte ser bilden? Den syns i Raskesvens album men här blir det bara en sån där "trasig bild"-ikon.
Mitt fel. Hade beskurit bilden lite för att inte sjön skulle synas och göra det för lätt. Hjälpte föga:) Sedan trodde jag på ett filbyte, men det gick inte. Bidde ett rött kryss. Lägger bilden här, men positionen är ju redan fastställd:

f26cebe375e977388000212ee75a553d.jpg

Raskesven

Tack, det är alltid kul när bilderna funkar i trådarna!

Ett trick är att ladda upp direkt från hårddisken via Utsidan, det vill säga utan att lägga upp bilden i ett album.

För er som inte känner till hur man gör kommer här en beskrivning:
Ovanför meddelanderaden hittar ni en gem-symbol. Klicka på den och klicka därefter på "välj fil" under "ladda upp en fil från din dator". Lokalisera bilden på din hårddisk. Klicka därefter på "ladda upp".

På plats i meddelanderaden klicka åter på gem-symbolen. Nu kan du välja filnamnet. Bilden kommer nu att ta plats i meddelanderaden mellan två "

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.