Gissa position

Lämnar tidig plats, på väg att korsa inledningsvis litterär, australisk baby...... Vart är vi på väg?

Ja, lär väl inte bli manusförfattare till På Spåret, men det vart ett försök! :) Eller bara som vanligt, var är vi och vad ser vi.

Mvh
Peter P.

Bilagor

• gissa2.jpg
    gissa2.jpg
    203.9 KB · Visningar: 443
Det är Saitáriståhkkå till vänster och Bálgatbákte till höger. Du står följaktligen nära Ruopsokjåhkås dalgång.

Helt rätt. Jag var på väg från den tidigare platsen(förra fotot) och ner i dalgången för att vada Ruopsokjåhkå. Fotot är taget ungefär ovanför dalgången där bäcken gör en krök och går mer i rak västlig riktning.

Peter P.

Och nu får godtycklig person lägga upp en bild, av samma anledning som förr.

Jag kan åta mig rollen som godtycklig.

Nu några spännande berg vid horisonten. Frågan är vilka de är och var jag står när jag tar bilden.

CRW_3892.jpg

Peter får gärna förklara sina ledtrådar också. "Tidig plats" tror jag att jag förstod, men de andra... :)

Senast ändrad:

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag tar mig friheten att gissa att du är i Padjelanta, nära leden sydväst om Áhkká (ganska nära Sjpietjav), och att vi ser Guohpervágges toppar, speciellt Lánjektjåhkkå.

Känns som Tielma, och Kanalberget mitt i bild. Då står du på Luohttolahko gissar jag (som inte varit där).

Ah, jag kan förstå att tankarna leds dit. Men det är inte rätt.

Jag tar mig friheten att gissa att du är i Padjelanta, nära leden sydväst om Áhkká (ganska nära Sjpietjav), och att vi ser Guohpervágges toppar, speciellt Lánjektjåhkkå.

Du har prickat rätt vad gäller topparna. Men jag tar mig friheten att vara lite sträng (det känns som om ditt track-record tål detta Nuukeer :)) och kräver är bättre positionering av platsen (som är fel).

Senast ändrad:
Ah, jag kan förstå att tankarna leds dit. Men det är inte rätt.

Du har prickat rätt vad gäller topparna. Men jag tar mig friheten att vara lite sträng (det känns som om ditt track-record tål detta Nuukeer :)) och kräver är bättre positionering av platsen (som är fel).

Äsch, det var bra gissat givet utgångsläget (teleeffekt från långt håll). Bilden är tagen strax norr om Låddejåkkåstugan, alltså något längre söderut.

Ny bild Nuukeer?

"på väg att korsa inledningsvis litterär, australisk baby"

Jag ska ner och vada RUopsokjåhkå, som inleds med lilla RU från Nalle Puh, en känguru baby...

Peter

Ja, misstänker att teleeffekten förvirrade mig lite grann. Men nu, en ny bild från fjällvärldens gränsområden. Efter lite letande hittade jag en värdig kandidat.

Bilagor

• P1020835.jpg
    P1020835.jpg
    200.1 KB · Visningar: 481

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.