Gissa position

Kan det vara så lurigt att det är plåtat från Marsevaggie och att vi har Stalluoållggie, Urtstjåhkka och Sjnjurtjuoke framför oss?

Calle

Jag förstår att tankarna förs till Marsevaggie, men vi befinner oss en bit därifrån.

Som en ytterligare ledtråd kan jag nämna att fjället i mitten är drygt fyrahundra meter högre än Urtstjåhkkå. Försommarsnön döljer dessutom de glaciärer som omger toppen.

Toppen i mitten ligger inne i Norge och heter Vagnatjåhkkå och syns mellan Lairo och Labba. Kortet är taget strax väster om Pieskejaurestugan. (eller i alla fall x antal kilometer från stugan)

Senast ändrad:
Toppen i mitten ligger inne i Norge och heter Vagnatjåhkkå och syns mellan Lairo och Labba. Kortet är taget strax väster om Pieskejaurestugan. (eller i alla fall x antal kilometer från stugan)

Du prickade rätt Tore. Platsen för fotot är Varvekråhto (du se alla flodarmarna i bilden). Det är ca 3 kilometer nordväst om Pieskehaure-stugan efter den gamla leden där Varvekstugan stod.

Det var lätt att identifiera fjällen. Jag har en bild i ungefär samma siktlinje som din bild men ett par kilometer närmare i höjd med Nordkalottleden. Här kommer en ny bild att gissa på:

Bilagor

• IMG_0341.jpg
    IMG_0341.jpg
    57.3 KB · Visningar: 452

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag vet inte hur många som tittat på bilden, men inget svar efter ett dygn tarvar icke desto mindre en ledtråd.

Här kommer den: Vi blickar över land som rymmer en populär infartsväg.

Infartsväg... Kan det vara från vallevarre och vi blickar österut? Infarten är till Sarek från Kvikkjokk?

Peter

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk

Kan det vara Pårekslätten vi ser? Bakom oss tänker jag att vi har Pårtetjåkka(2005) och observatoriet. Vi är ungefär framme vid vadet över Sähkokjåhka, blickar åt ost-syd-ost?

Peter P.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.