Gissa position

Det är heller inte rätt. Söderut ska vi.

Calle

Blickar vi ut mot Framakselet? I sådana fall från vilket håll. Man inbillar sig en brant bakom kanten, vilket talar för att du stod på norra sidan och blickade söderut. Men eftersom du tidigare visat bilder från den södra sidan väljer jag att satsa på det spåret. Jag tror dock inte att du står vid Skebleskalet eftersom där sluttar terrängen betänkligt. Nej, jag satsar istället på att du står norr om Slieruotjåhkkå och tar din bild i nordlig riktning. Du har antingen kommit upp på fjället från Vitnjul via Slierokbäcken och genar över kalfjället mot Stievkajuhka och den där bron du talade om tidigare (och som jag nu ser är utmärkt på fjällkartan), eller så är du på väg i den riktningen.

Så där ja, återigen många detaljer om något jag är ytterst osäker om :)

Lika nära som Thomas gissning, men fortfarande för långt ifrån för att ge rätt.
Ledtråden i bildens överkant är att lite ljus tränger fram och att fotoriktningen är mot söder.

Calle

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Lika nära som Thomas gissning, men fortfarande för långt ifrån för att ge rätt.
Ledtråden i bildens överkant är att lite ljus tränger fram och att fotoriktningen är mot söder.

Calle

Ok, då prövar vi följande: du står längs med Kungsleden i höjd med Ráksjávrátje och blickar ut över Mársevággie. Gájsátje och Vállienjouná skymtar bakom molnen.

Nix. Ett bekant litet vattendrag rinner åt höger i bild, fast det skyms av "branten" som egentligen är mer som en svacka i terrängen.

Calle

Ok, då får jag försöka avsluta det här. :)

Vi blickar alltså söderut och det bekanta lilla vattendraget är sannolikt Stievkajuhka. Då står vi i Skebleskalets norra del, i höjd med Miesektjårrou. Då är det Tjåŋká och kanske till och med delar av Buvrrjåvvie vi skymtar i diset.

Rätt

Ok, då får jag försöka avsluta det här. :)

Vi blickar alltså söderut och det bekanta lilla vattendraget är sannolikt Stievkajuhka. Då står vi i Skebleskalets norra del, i höjd med Miesektjårrou. Då är det Tjåŋká och kanske till och med delar av Buvrrjåvvie vi skymtar i diset.

Bra avslut, helt rätt förutom att vi inte ser Buvrrjåvvie!

Tog den här bilden eftersom du var inne på den här delen av Vindelfjällen i den tidigare bildgåtan. Men insåg rätt snart att den var alltför svår, nästa bild från mig blir en med strålande sol! :cool:

Calle

Jaha, nya tag.

Wo sind wir?

IMG_1415.jpg

Kan det vara så lurigt att det är plåtat från Marsevaggie och att vi har Stalluoållggie, Urtstjåhkka och Sjnjurtjuoke framför oss?

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.