Gissa position

Jag gissar på att bilden är ifrån Sösjöfjällen, ett av de minst kända fjällområdena i Sverige, detta vackra fjällområde som jag alldeles nyligen fick upp intresset för efter att ha läst en gammal tråd här på utsidan. Nåja - sjön på bilden är Stor-Mjölkvattnet, fjället i bakgrunden är Himmelsraften, med Skatterennelmije som prominent bergknopp. Du befinner dig på Mealhkantjaerhvies östsluttning. Man kan också se att strandlinjen indikerar på en lätt reglerad sjö, vilket stämmer.
Nu ska jag också lägga upp någon bild här snart...

Helt rätt, imponerande :)
Var där för 2 dar sedan

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Nu bränns det, men vi är inte riktigt där ännu. ;)

En lite annan vinkel.

Bilagor

• lurig.jpg
    lurig.jpg
    63.4 KB · Visningar: 593
Fortfarande inte riktigt rätt, men väldigt nära. Nu ger jag ju i princip bort svaret. Från toppen framträder detta:

Bilagor

• P1110205.jpg
    P1110205.jpg
    283.2 KB · Visningar: 573

mellpat

Avslutat
Det finns ett klipptorn liknande det på första bilden, men på NV-pelaren till Nordtoppen och alltså helt på andra sidan av berget. Det får bli min gissning.

mellpat

Avslutat
Ändrar mig, för den mörka klippryggen i förgrunden i mitten på bilden från toppen ser ut som Nipals (1902). Vilket tyder på att vi är norr om Tarfalasjön, förslagsvis på Kaskasatjåkka (2076). I så fall gissar jag att den första bilden visar en del av sydostkammen på det berget.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.