Gissa position

Fortfarande inte riktigt rätt, men väldigt nära. Nu ger jag ju i princip bort svaret. Från toppen framträder detta:
 

Bilagor

  • P1110205.jpg
    P1110205.jpg
    283.2 KB · Visningar: 509
Det finns ett klipptorn liknande det på första bilden, men på NV-pelaren till Nordtoppen och alltså helt på andra sidan av berget. Det får bli min gissning.
 
Ändrar mig, för den mörka klippryggen i förgrunden i mitten på bilden från toppen ser ut som Nipals (1902). Vilket tyder på att vi är norr om Tarfalasjön, förslagsvis på Kaskasatjåkka (2076). I så fall gissar jag att den första bilden visar en del av sydostkammen på det berget.
 
Ändrar mig, för den mörka klippryggen i förgrunden i mitten på bilden från toppen ser ut som Nipals (1902). Vilket tyder på att vi är norr om Tarfalasjön, förslagsvis på Kaskasatjåkka (2076). I så fall gissar jag att den första bilden visar en del av sydostkammen på det berget.

Nu blev det helt rätt. Ett enkelt sätt att resonera sig fram är att berget ligger på en rät linje mellan Niibáš och Reaiddáčohkkas västtopp, samt är högre än dessa. Sydostkammen var spetsigare än jag trodde, från Tarfalastugan ser Gaskkasčohkka således ganska djärvt ut, med en skenbart spetsig topp.
Den andra bilden är från Sydöstra Gaskkasčohkkaglaciären, på väg nerför berget. Här är lite fler bilder på de vassa topparna runt om.

57418705.jpg


57366001.jpg


57366032.jpg


57365343.jpg


57365390.jpg


Gaskkasbáktis alpina nordvägg hade en lite annan textur än vad jag trodde den skulle ha. Mycket större täthet av fåror jämfört med t.ex. Helags östvägg. Dock var klippan på båda ställen färgade av rost.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.