Gissa position

ingen aktivitet, så jag lägger in en ny bild... vilken är sjön och var är vi?

2007_0729_104748.jpg

# 4390

Har egentligen ingen aning, men här är för tyst. Det känns som Sarek med höga toppar och glaciärer. Kan det vara nedanför Sarvatjåhkka fotat mot Tjånåris?

Peter

pal2 är närmast hittills men ändå 35 mil ifrån.

Om man går bort mot glaciären och kollar åt vänster (vilket är österut) ser man detta.

Bilagor

• IMG_2618.jpg
    IMG_2618.jpg
    90 KB · Visningar: 505
pal2 är närmast hittills men ändå 35 mil ifrån.

Om man går bort mot glaciären och kollar åt vänster (vilket är österut) ser man detta.

Är det i Norge någonstans? Jag hittar inget svenskt på 35 mils avstånd, då har man med råge täckt in den del av Sverige där sådana dramatiska toppar huserar.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Första bilden känns som Salajekna och Miehterpakte men det får jag inte att gå ihop med bild 2 (det är dessutom inte i Norge) så jag avstår nog från att gissa... Kanske.

4390, 4402

Stortindar finns det många i Norge, men ingen just söder om denna plats.

Dalen vi kollar ner i på 4402 har tagit sitt namn från kommunen. I botten av dalen finns ett sel som passande nog heter Dalbotn.

Men vad heter glaciären vi ser på 4390, och vad heter den steniga dal tältet står i?

Dalen vi kollar ner i på 4402 har tagit sitt namn från kommunen. I botten av dalen finns ett sel som passande nog heter Dalbotn.

Men vad heter glaciären vi ser på 4390, och vad heter den steniga dal tältet står i?

Får inte ihop det, men är det Okstindan?

Peter

Vad svårt det här är. Jag har aldrig varit i Lyngen och sitter med en onlinekarta.

Men ok, då gissar jag att det är Lyngsdalen som är dalen vi ser på 4402. Glaciären skulle då kunna vara Sydbreen och dalen där tältet står kanske heter Veidalen.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.