Gissa position

avslutad210712

Gäst
Räknar mig inte som proffs så jag tog chansen när jag för en gångs skull kände igen fotot *L*. Dessutom har det varit en massa foton från Sarek, Sulitelma, Jämtland, Härjedalen, Vindeln och gud vet alla andra områden där jag inte gått (ännu). Skall se om jag kan få upp något foto alldeles strax.

Vilken tur att

jag inte gissade, hade haft rätt och det hade väl räknats som proffsgissning eftersom jag varit flitig i tråden tidigare. Men oftast är jag osäker när jag gissar och det är det roligaste med den här tråden.

Bilden på Kekkonentoppen var klurig och bra, Tarfalavagge kändes rätt men jag fick inte ihop utseendet på toppen när jag kollade kartorna.

Må tråden fortsätta och helst utvecklas och bli mer resonerande.

Thure

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=52108&set=lp

Låt se om det här fungerade........

Skall ge en ledtråd på en gång. Tror inte så många gått här även om många går alldeles i närheten.

Hej!

Har inte varit där själv, men tycker att det verkar passa med växtligheten och bergens former, och efter en jämförelse mot kartan vågar jag mig på en gissning. Kan det vara Tjäktjatjåkka sett från Geargevaggi?

häpp / Filiokus

avslutad210712

Gäst
Hej!

Har inte varit där själv, men tycker att det verkar passa med växtligheten och bergens former, och efter en jämförelse mot kartan vågar jag mig på en gissning. Kan det vara Tjäktjatjåkka sett från Geargevaggi?

häpp / Filiokus

*haha* Tänkte lägga till att jag vet att någon (dvs du) har vandrat i området runt omkring men hoppades att du inte skulle känna igen dig direkt.

Visst är det helt rätt.

/Björn

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
*haha* Tänkte lägga till att jag vet att någon (dvs du) har vandrat i området runt omkring men hoppades att du inte skulle känna igen dig direkt.

Visst är det helt rätt.

/Björn

Okidoki. Nästa motiv har nog rätt många fjällvandrare sett, fast kanske inte från den här vinkeln. Vad är det vi ser och var står fotografen?

häpp / Filiokus

Bilagor

• S6301335.jpg
    S6301335.jpg
    64.2 KB · Visningar: 356
Kan inte bestämma mig

Känns som det skulle kunna vara Kittelbäcken på väg upp mot östra leden på Kebnekaise från sso. Men jag har inte kollat kartan om det kan stämma. En liknande bäckravin finns nedanför en kittel på norra sidan av Singitjåcka.

Thure

Känns som det skulle kunna vara Kittelbäcken på väg upp mot östra leden på Kebnekaise från sso. Men jag har inte kollat kartan om det kan stämma. En liknande bäckravin finns nedanför en kittel på norra sidan av Singitjåcka.

Thure

Jag skulle snarare gissa på entrén till Pastavagge från väst, det vill säga Pielatjåhkkå i blickfånget. Bilden är i sådana fall tagen från platån söder om Sarvatjåhkkå.

Jag skulle snarare gissa på entrén till Pastavagge från väst, det vill säga Pielatjåhkkå i blickfånget. Bilden är i sådana fall tagen från platån söder om Sarvatjåhkkå.

Nej, det är inte det vi ser på bilden (den västra entrén till Pastavagge ser du här nedan), men du är på sätt och vis närmare än du kanske hade trott. Gissa på!

häpp / Filiokus

ps: det är alltså fortfarande bild #3974 som vi gissar på. :)

Bilagor

• S6301301.jpg
    S6301301.jpg
    42.4 KB · Visningar: 329
Jag tror vi ser över Ruotesvagge mot glaciären under Kassatjåkkå/Kavapakte, alltså med flanken av Påissatjåkkå tv i bild. (Fast vid närmare eftertanke stämmer det kanske dåligt...)

Nu vet jag inte om #3974 är i Sarek, eller om det är många fjällvandrare som sett det jag gissar på, men jag fick direkt en känsla av att det var Stuor Räitavagge österut från höjderna väster om Nallostugan, med Nállu till vänster. Dalgången är möjligen lite för grön och lite för kuperad, men jag har iaf ett liknande foto av Räitavagge.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.