Gissa position

Jag tycker nog att det ser ut som Guohpervagge med mynningen till Nasasvagge där uppe till vänster!

Alldeles riktigt. Det skrevs mycket positivt om Nasasvagge i en tråd. Därför tog vi denna bild när vi passerade. Nasasvagge ligger numera i vår att-vandra-lista. En lista som ökar fortare än vi hinner beta av den tack vare alla inlägg i detta forum.

Guohpervágge är ju en alldeles utmärkt plats att vila ut under en jobbig vandringsdag. Men nu fortsätter vi till...

Bilagor

• xyz.jpg
    xyz.jpg
    32.7 KB · Visningar: 651
Guohpervágge är ju en alldeles utmärkt plats att vila ut under en jobbig vandringsdag. Men nu fortsätter vi till...

Hej!

Jag tror att vi ser krokarna norr om Rinim. Den lilla knallen långt bort till vänster i bild torde vara Namadis, väggen tvärs över det som då är Sitoädno är Guravarasj, massiven i bakgrunden är Dakartjåkkå till vänster och Ruopsoktjåkkå till höger, och ravinen i förgrunden är Vuovresjågåsj.

häpp / Filiokus

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hej!

Ok, då kör vi på med nästa bild med en gång! Var är vi och vad är det för bergstoppar i bakgrunden?

häpp / Filiokus

Bilagor

• S6300305.jpg
    S6300305.jpg
    76.2 KB · Visningar: 416
Hej!

Ok, då kör vi på med nästa bild med en gång! Var är vi och vad är det för bergstoppar i bakgrunden?

häpp / Filiokus

Nästan samma perspektiv finns i Grundstens bok "På fjälltur: Sarek". I bakgrunden borde väl vara Stuor Skårki långt bort och Bielatjåhkkås/Soabbetjåkkås sydsluttning närmast, taget inifrån Snávvávágge.

Nu har det varit stiltje alltför länge i tråden, så jag passar på att lägga upp en ny bild:

Var är vi?

Visa bilaga 6167

Hej!

Bra initiativ! Det måste vi hedra med en gissning. Den första impulsen jag fick var att det kändes som Alkavagge, och att svämkäglorna som anas till höger i bild hör till jokken som rinner i Akavagge. Vyn skulle således vara åt nordost, och bortom kröken åt vänster ligger Alkanjalme.

häpp / Filiokus

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.