Gissa position

Vilket fjäll?

/Hans

Bilagor

• utsid6.JPG
    utsid6.JPG
    96.5 KB · Visningar: 603
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Förresten, här har du din strand och ditt fjäll! Kom inte och säg att jag inte badat på stranden. Det är på väg till Stipok här.

Bilagor

• F1000002.jpg
    F1000002.jpg
    25.4 KB · Visningar: 530
Nyss hemkommen från en fantastisk kväll på Frösön där SFK Jämtland bjudit på ett mycket intressant föredrag om skidpionjären Olle Rimfors.
Och därmed har du bevisat ditt svar, gränsfjället Savsatj vid Slappejaure. Kul att du redan testat det badet, jag gjorde det inte för jag är en riktig badkruka.

/Hans

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!
Om solen skiner är väl det möjligt att bada på de flesta ställen. Men vackra stränder är svåra att hitta om man är kräsen. Men stranden där vid Slappojaure är som sagt verkligen enastående. Egentligen borde vackra stränder, få sig ett speciellt kapitel i fjällbeskrivningarna. Allt är ju inte bara branta toppar.
Nåväl, eftersom det är vinter och väldigt kallt tycker jag nu att en glaciär passar bättre, och denna får således ange tonen på denna bildgåta här,

Lös detta den som kan..

Bilagor

• imm-036.jpg
    imm-036.jpg
    30 KB · Visningar: 585
Om solen skiner är väl det möjligt att bada på de flesta ställen. Men vackra stränder är svåra att hitta om man är kräsen. Men stranden där vid Slappojaure är som sagt verkligen enastående. Egentligen borde vackra stränder, få sig ett speciellt kapitel i fjällbeskrivningarna. Allt är ju inte bara branta toppar.
Nåväl, eftersom det är vinter och väldigt kallt tycker jag nu att en glaciär passar bättre, och denna får således ange tonen på denna bildgåta här,

Lös detta den som kan..

Knivkammen från nordväst. Om det stämmer är du med andra ord uppe och ränner på Reaiddáglaciären.

Nu lätt att gissa med ledtrådar..

Nej Thomas, inte den vackra och dramatiska Knivkammen och det är heller inte i Kebnekaiseområdet.

Det här är faktiskt i Sarek.
Och där finns ju en hel del glaciärer att välja på.
Bilden visar ett isfall på glaciären i fråga. Det finns ett par sådana kända sådana i Sarek.
Den bleka solen som syns genom skyn är i söder, det är en ledtråd, vilket gör att jag står lite norrpå och fotar mot väster
En annan ledtråd är: Glaciären utgår bland annat där västerifrån, från en topp som är platt. Den toppen brukas tas som ett exempel på det nederoderade peneplanet fjällkedjan en gång var.

Ännu mer ledtråd då: Glaciären är väldigt osäker att beträda. En tragisk olycka för några år sedan inträffade här. Och så en ledtråd till då: Hamberg berättar att den användes som övergång av samerna.

Nu har jag gett i princip det hela och det är bara namnet kvar..
Vad heter glaciären?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.