Gissa position

Hoppas ingen tar illa upp för att jag lägger mej i denna avslutade frågan om Rapps bild. Han var ju ganska snabb på att godkänna ett svar som inte var helt rätt, och som Thure själv säger så var han för långt söderut med Valfovarri. Jag tror också att Ulf är lite fel med Beatnatcorru.
Det handlar ju om mindre kända trakter med en topografi som inte är lika skarp och tydlig som de mera välbesökta delarna av Kebnekaisefjällen
Om man utgår från Rapps "1,5 km efter Gatterjavri",
så är ju bilden tagen alldeles i närheten av Rr265A. Kartbilden stämmer då exakt med den långsmala sjön i Dossagevaggi (utan "m") som har två utvidgningar på sin östra strand med några små öar. och då borde berget i fonden vara Daskoriehppi (1421m). Det berget har på sin östra sluttning en djup jokkravin som syns tydligt i bilden.

Om Ulf har något på gång får han gärna fortsätta,
eller någon ny utsidan-läsare, det är bara bra med nytt blod och nya infall i den här spännande tråden.

/Hans

Fint utrett Hans.

Jag hörsammar uppmaningen och bidrar med en bild. (Förvisso är jag inte ny, men jag tror att jag har ett och annat bildupplägg innestående från tidigare gissningar :))
IMG_3195.jpg
Var är vi?

Det här var en spännande bild, svår att bestämma, men jag kör med en vild gissning.
Du står i Mårmamassivet nära Höktopparna och ser ut i nordostlig riktning. Det lilla mörka något till vänster i övre delen av bilden mitt ungefär kan då vara rasbranten på Viddja

Det är alldeles riktigt Hans! Bilden är tagen från topp 1938 i Mårmamassivet (den som fordom gick under namnet Mårmatjåkkå) och utsikten är den som fås om man blickar i nordostlig riktning.

Att vi är nära Höktopparna kan jag bekräfta med följande bild, som länkar på föregående bild från vänster. (Personerna i bilden står på den plats som motsvaras av den föregående bildens vänstra kant. Vi känner i båda bilderna igen ett av hacken i Höktopparnas sydprofil)
IMG_3196.jpg

Festligt!
Har aldrig varit uppe på dom topparna, min gissning var baserad på lite kartläsning.
Nu dyker vi ner till vattnet, var ligger denna delvis föfallna kåta?

Bilagor

• utsida003.jpg
    utsida003.jpg
    155.7 KB · Visningar: 320

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.