Gissa position

Hej!

Apropå skymning, här kommer en bild tagen ett par timmar före midnatt i början av juli. Vad ser vi och varifrån är fotot taget?

häpp / Filiokus

Bilagor

• S6301666.jpg
    S6301666.jpg
    50.7 KB · Visningar: 374
Det är tydligen populärt med svåra ställen nu..

Det bästa sättet är att ställa frågor..

1. Det är midnatt och solen står då mot nordväst.
2. Naturligtvis är du högt upp
3. I bakgrunden- norrut syns taggiga fjäll.. En avsevärd sänka, en större dal dal skiljer platsen ifrån bakgrunden?
Man kommer först att tänka på nått åt Sarekhållet men det är det inte..
Du är snarare i Keb, ..Men var?..mmmm?

det där snöfältet på berget till vänster ser bekant ut, är det inte Kaskasatjåkka?
I så fall står du på Tarfalatjåkkas rygg
/Hans

det där snöfältet på berget till vänster ser bekant ut, är det inte Kaskasatjåkka?
I så fall står du på Tarfalatjåkkas rygg
/Hans

Yep!

Efter en veckas mulet väder märkte jag när jag var i Tarfala att himlen började spricka upp framåt kvällen. Kvart i tio började jag en nattlig tur runt topparna Tarfalapakte (därifrån fotot är taget), Tarfalatjåkka, Kaskasatjåkka och Lillietoppen. Jag kom upp till Kaskasatjåkkas topp precis vid midnatt (dvs kl 01.00 sommartid) och hade fri sikt hela varvet runt. I Koupervagge och Kaskasavagge och även längre bort i Tjäktjavagge låg dimman tät, så bergen "svävade" i ett hav av moln. Jag kunde identifiera toppar ända långt ner i Sarek. Kaskasatjåkka är nog min absoluta favorit när det gäller utsikter, och jag rekommenderar alla att ta en tur dit upp. Midnattssolen var en härlig bonus.

häpp / Filiokus

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Äntligen lyckades jag pricka rätt, det har varit en period då jag inte klarat nå'nting, trots bilder man borde tagit på en gång, javisst ja där är det ju, var ju där för någon månad sen (en eloge till Calle för Ladtjovagge-bilden som tusentals vandrare borde känna igen!).

Har ingenting på gång så vi fortsätter med Rapps' #3084
Den sterila bakgrunden påminner starkt om norska gränstrakter, förslagsvis vid leden mot Hellemobotn

Tror också på gränstrakter mot Norge och att det är en nordsluttning i bortre delen av bilden i och med att det inte finns så mycket vegetation där. Skulle kunna vara utmed riksgränsen söder om Riksgränsen och med Válfovárri i fonden. I så fall är bilden tagen i Dossagemvággi.

Thure

Så är det inte..

Äntligen lyckades jag pricka rätt, det har varit en period då jag inte klarat nå'nting, trots bilder man borde tagit på en gång

Jag tycker inte alls du bör känna så. Alla gissningar spelar roll och är ju jättekul att försöka leva sig in i folks olika synsätt på en punkt man tror sig se eller vetat sig har sett..., och att just du är med med din erfarenhet gör det ju hela extrakul.

Samtidigt är det roligt och spännande när nya kommer in i tråden och lägger upp bilder.

Tror också på gränstrakter mot Norge och att det är en nordsluttning i bortre delen av bilden i och med att det inte finns så mycket vegetation där. Skulle kunna vara utmed riksgränsen söder om Riksgränsen och med Válfovárri i fonden. I så fall är bilden tagen i Dossagemvággi.

Thure
Stämmer mycket bra det!! Det är dossaganjhokka som syns där där nere.
Har tyvärr ingen riktig karta men skulle säga att bilden är riktad mot syd-väst.
Ifrån syd sidan av lairrecorru, möjligtsvis fel, hittade ingen exaktare karta.
Eller kan säga så här cirka 1.5 km efter gatterjärvi om man gå söderut längs leden till Unna Allakaas.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.