Gissa position

Poängen med att knipa en bild!

Jag har aldrig varit för att folk pratar i munnen på varandra faktiskt. Jag tycker, men det är ju min åsikt då, att det ska vara en bild och dito då bara en gissning på det. Den ‘som gissar rätt’ lägger sedan upp en ny bild‘ med respekt för den föregående gissningen. Alltså ‘en i taget‘.
Jag tycker då att man på nått vis lyssnar och framförallt: tänker och ser, det som den personen skrivit och bemödat sig att letat upp.
Jag tycker inte alltså, att man behöver tre/fyra bilder att gissa på samtidigt.
Inte bara det att det blir trassel med gissningar, syftningsfel, men det urholkar trådens mening och bildinläggarens intentioner. Dessutom tycker jag det är respektlöst och oartigt att tala i munnen på varandra.
Många bilder på en gång skapar just här i det här ämnet i mitt tycke, bara ett virrvarr och det får till resultat att den enklaste och lättaste vyn vinner.
Och vad handlar det hela då om? Gissa rätt? Få in flest bilder? Visa på svåra områden?
Jag tycker det handlar om att lära sig själv att se och ge sig själv tid att tolka något man inte har sett, men tror sig ha sett.

Jag har aldrig varit för att folk pratar i munnen på varandra faktiskt. Jag tycker, men det är ju min åsikt då, att det ska vara en bild och dito då bara en gissning på det. Den ‘som gissar rätt’ lägger sedan upp en ny bild‘ med respekt för den föregående gissningen. Alltså ‘en i taget‘.
Jag tycker då att man på nått vis lyssnar och framförallt: tänker och ser, det som den personen skrivit och bemödat sig att letat upp.
Jag tycker inte alltså, att man behöver tre/fyra bilder att gissa på samtidigt.
Inte bara det att det blir trassel med gissningar, syftningsfel, men det urholkar trådens mening och bildinläggarens intentioner. Dessutom tycker jag det är respektlöst och oartigt att tala i munnen på varandra.
Många bilder på en gång skapar just här i det här ämnet i mitt tycke, bara ett virrvarr och det får till resultat att den enklaste och lättaste vyn vinner.
Och vad handlar det hela då om? Gissa rätt? Få in flest bilder? Visa på svåra områden?
Jag tycker det handlar om att lära sig själv att se och ge sig själv tid att tolka något man inte har sett, men tror sig ha sett.

Du har en poäng Anders. Det är klart att det är enklast att följa tråden om det bara är en gissningsbild i taget. Men samtidigt kan det vara svårt att upprätthålla en sådan regel och risken är att det hämmar nyrekryteringen.

Men nu försöker jag i alla fall följa regeln om att den som gissat rätt senast lägger upp ny bild. :)
Var är vi nu?

IMG_1618.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
...... Och vad handlar det hela då om? Gissa rätt? Få in flest bilder? Visa på svåra områden?
Nej Anders, det handlar inte om att detta. Först så tror jag att du tar denna tråden på alldeles för stort allvar, denna tråden handlar och har alltid handlat om att ha roligt! Vilda gissningar, skojjiga inlägg, mm
Efter att ha studerat trådens utveckling har jag dock sett att det blivit färre och färre som vågat sig in i leken. Dessutom så tycker jag att bildutbudet blivit mer och mer begränsat (områdesmässigt alltså). Och om man inte har en susning om en bild ska man då bara sitta och ha tråkigt tills den är knäckt (kan ta flera dar ju) Nej då kan det vara roligt om det finns en bild till att gissa på.

Hur kul är det om man råkar gå in i tråden och i glädjen över att hittat en kul tråd lägger upp en bild bara för att få en spydig kommentar i ansiktet att man minnsann ska vänta på sin tur och dessutom ha gissat rätt först. det berikar inte tråden direkt.

Och jag tror inte risken att det blir någon form av huggsexa är särskilt stor heller, har läst allt som oftast att folk börjar få ont om bilder att lägga upp. Nej välkomna nya aktörer med öppna armar

MVH ///Claes

Rapaätno?

Varför inte splittra tråden i två, en seriell och en parallell tråd så får vi se vilken som blir mest populär.

Thure

Varför inte splittra tråden i två, en seriell och en parallell tråd så får vi se vilken som blir mest populär.

Thure

Rätt älv!

Men den är ju som bekant lång. Var någonstans efter den befinner vi oss?

[Helst ingen splittring av tråden. Jag tror nog vi ska kunna härbärgera meningsskiljaktigheterna]

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.