Gissa position

Jo, bara en stuga brann upp

"Söndagen den 19 mars uppstod brand i tvårumsstugan vid Alesjaure. Branden kunde inte släckas och stugan brann ner. I Alesjaure finns utöver den brunna stugan tre stugor med sammanlagt 36 bäddar. Inte heller vid Alesjaure tillkommer någon ny stuga till sommaren."

Turist nr 3 1978. "Inte heller vid..." syftar på att den ena stugan vid Vålåvalen också brunnit samma månad.

Oj, nu blev det nog otydligt. Diskussionen nyss har rört Alesjaurebilden och det var den jag levde kvar i när jag nyss sa att vi befinner oss i samma kartblad. Men förra bilden var ju faktiskt i Sarek, sedan hoppade emellertid diskussionen tillbaka till förrförra bilden. Alltså: den senaste gissningsbilden (#1942) befinner sig i kartbladet BD6.

Hunddalen västerut från trakterna av Hunddalshytta, med Vomtinden i mitten.

Denna då?

Kanske lite väl svår?

Bilagor

• 212.jpg
    212.jpg
    239 KB · Visningar: 393

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Helags gryta ligger väl vänd mot nordöst, så solen borde inte komma från den där riktningen på vintern tänker jag. Och så verkar hitsidan av berget för dramatiskt jämför med Helags rätt snälla östsida. Så jag tror inte på Helags :) Men tornet är ju Helagsaktigt, och jag har ingen bättre gissning.

avslutat-1105

Avslutat
Men om det var Helags, varifrån skulle bilden vara tagen med den där granskogen i förgrunden? Det måste ju vara med rätt extrema objektivinställningar för att det skulle fungera. Och ligger det inte berg ivägen mellan toppen och närmsta skog i den riktningen?

Tillägg: Det ligger ju dessutom ett band av fjällbjörk precis nedanför branten, vilket det inte gör vid Helags.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.