Gissa position

mellpat

Avslutat
Det vattenfallet har jag sett på bild förr, bl.a. i Claes Grundstens bok "Sarek och Kebnekaise - där ljuset skiftar". Det finns i Unna Räitavagge, i jokken från sjön 1344.

Visst är vi väl fortfarande kvar i samma område? Pyramiden och Nijbáš glaciär till höger och Gaskkasčohkka 2076 i mitten (vit topp). Höjdryggen i förgrunden är för låg och flack för att höra till Reaiddáčohkka vilket placerar fotografen på motstående sida Visttasvággi, där Vássanjunnji förefaller troligast av perspektivet att döma. Eftersom fotografen vidare tycks stå en bit högre upp och längre bak landar denna slutledningskedja med extra ledning från blocken i följande svar:

"Mårmapasset" söderut?

Typiskt.. När vi i somras gick tidigare nämnda tur förbi Vassaloamijavrri så var det tyvärr hagel och dimma vid Mårmapassets högsta punkt. Vi såg inget utom marken framför oss. När jag ser utsikten på mellpats bild så inser jag ju att jag, trots löfte till mig själv, måste till Mårmapasset igen..

Sparkar väl igång det här igen:

gp44.jpg

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det var visst svårt, eller så är det "lågsäsong" för sådana här övningar nu, så här kommer svaret. :)

Bilden är tagen rakt västerut från toppen av Hovdehögen (Skaanhkanjuenie), d.v.s. över skogslandet mot Anarisfjällen. Den tydligt avtecknade sjön på mellandistans är Stortjärnen. Har ränt mycket på skidor där i krokarna i yngre år.

Det var visst svårt, eller så är det "lågsäsong" för sådana här övningar nu, så här kommer svaret. :)

Bilden är tagen rakt västerut från toppen av Hovdehögen (Skaanhkanjuenie), d.v.s. över skogslandet mot Anarisfjällen. Den tydligt avtecknade sjön på mellandistans är Stortjärnen. Har ränt mycket på skidor där i krokarna i yngre år.

Är det inte Lapplandsfjällen så är i alla fall jag akterseglad.

Det borde snarare vara högsäsong nu för bildlekar av det här slaget. För att bevisa detta kastar jag in en ny bild. Att det rör sig om Lapplandsfjällen kan ni kanske lista er till från det jag skrivit ovan.

83782df850427a8b57063aa8931b3bfe.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.