Gissa position

hjälpt av Pärs detektivarbete.

Templet i Sylarna från sydost?

Thure

Jo, det är Templet och Storsola som syns, men inte från sydost, nu ska ni bara lista ut var tältet står. Det kan tänka sig att det ligger en icke-obetydlig sjö 30 meter bortom tältet bakom en naturlig "damm".

Det där måste väl ändå vara Nordsaulo sedd söderifrån tvärs över Mavas?
Allldeles riktigt, nu var det Saulo.

/Var befinner vi oss här?:

17ec09f32faa8652246ae2b450ceac46.jpg

Raskesven

Allldeles riktigt, nu var det Saulo.

/Var befinner vi oss här?:

Raskesven

Berget till vänster är ju onekligen Bielloriehppe och till höger skymtas glaciärerna i Ålkatj-massivet.

Ni måste ju vara någonstans på östsidan av Rapadalen, men jag kan inte riktigt få ihop var...

Berget till vänster är ju onekligen Bielloriehppe och till höger skymtas glaciärerna i Ålkatj-massivet.

Ni måste ju vara någonstans på östsidan av Rapadalen, men jag kan inte riktigt få ihop var...
Östsidan är rätt, men inte nere i Rapadalen utan ovan dalgången.

Raskesven

Jättekul att den här gamla godingen till tråd fått nytt liv igen.

Angående Raskesvens bild: halvvägs upp i Vássjávágge, längs Lulep Vássjájågåsj ravin?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Tjoho.

Jag fortsätter väl själv då. De som hängt med i svängarna kan nog sluta sig till vilket område det gäller, men vilken är egentligen denna imponerande kamlinje?

gp0.jpg

Reaiddáčohkka är rätt, men vilken kam -- och var står jag?
Räitatjåkka har enligt mig minst 8 toppar

Räitatjåkka Reiddačohkka Västra förtoppen 1333
Räitatjåkka Reiddačohkka Västtoppen 1825
Räitatjåkka Reiddačohkka 1934
Räitatjåkka Reiddačohkka Nordtoppen 1758
Räitatjåkka Reiddačohkka Mellantoppen 1600
Räitatjåkka Reiddačohkka Östtoppen 1566
Räitatjåkka Reiddačohkka Södra förtoppen 1540
Räitatjåkka Reiddačohkka Sydosttoppen 1526

Kursiva siffror är ungefärliga höjder, alla observationer är av värde vad det gäller pass sinsemellan och topparnas höjd.

Gissar att det är från Södra förtoppen mot Sydosttoppen (pkt 1526), alla observationer av toppar mellan dem med pf >10 är intressanta, finns åtminstonde en kandidat på kartan med höjd 1480

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.