Gissa position

Jag föredrar termen relativ höjd, det känns mer beskrivande. Primärfaktor låter som någon dimensionslös faktor när det ju faktiskt är en höjd man pratar om.

Det är sant, en annan inarbetad glosa är ju "prominens" vilket jag tycker fungerar bra, det beskriver bra vad talet går ut för. Men annars är primary factor det förhärskande, så förkortningen blir nog "pf".
Men nog är det bättre att säga att berg A är prominentare än berg B än att säga att A har högre primärfaktor än B.

Vad man inte bör glömma är att man missar en del spektakulära stup om man bara går via primärfaktorsmetoden. Skierfe har en blygsam pf = 119 på grund av den flacka baksidan, men uj uj vilket stup den har mot Rapadalen. Hoppas alla blir intresserade nu!

Ärligt talat så blir jag själv lite tveksam när själv tittar på bilden igen. Det är väl mycket grönt på den och dessutom så hittade jag fler bilder mot Helags söderifrån tagna några år senare som är mer 'fjälliga' som du säger. Dessuton borde man se sylsjön klart och tydligt från Skarsfjället. Det är nog stor risk att jag blandat ihop olika fjällturer - motivet känner jag mig fortfarande säker på men tassemark nästan säkert rätt även angående varifrån bilden är tagen.

Hehe jag är inte helt säker på att jag har rätt. men jag tror mig se både Helags karakteristiska toppkam och Predikstolen.

Mitt i bilden ringlar sig en väg, det gissar jag är Flatruetvägen (strikt talat Funäs-Mittådalsvägen). På kartan ser man också alla de småtjärnar som ligger utströdda.

Om jag har rätt är det skarsfjällen alldeles vänster i bild med Mittåkläppen (kullaktig sak på bilden) alldeles framför.'

Och det ska kunna att gå att se Sylarna (Templet/Storsola) från Anåfjällen, enligt kartan!

avslutat-1105

Avslutat
Vad man inte bör glömma är att man missar en del spektakulära stup om man bara går via primärfaktorsmetoden. Skierfe har en blygsam pf = 119 på grund av den flacka baksidan, men uj uj vilket stup den har mot Rapadalen. Hoppas alla blir intresserade nu!
Hm, så man skulle alltså behöva någon slags "riktad branthetsfaktor" också. Typ ett medelvärde av beloppet av gradienten i något lobformat område ut från toppen, viktat med inversen av kvadraten av avståndet från toppen... eller nåt. =)

Eller helt enkelt en maximal riktad prominens.

Hm, så man skulle alltså behöva någon slags "riktad branthetsfaktor" också. Typ ett medelvärde av beloppet av gradienten i något lobformat område ut från toppen, viktat med inversen av kvadraten av avståndet från toppen... eller nåt. =)

Eller helt enkelt en maximal riktad prominens.

Får göra en till lista helt enkelt, en stuplista! En tänkbar form Total höjd på stup * brantaste medllutning = ranking :)

Ok, var är följande bild tagen?

b57bfb49ca7b0ba4b3b4040ca2c16ef5.jpg

Är det en helikopter på bilden?

Nej, det är ingen helikoter (om du menar det oidentifierade flygande objektet i den vänstra övre delen av bilden); det är en rovfågel av något slag. Jag upptäckte den först då jag gick igenom bilderna hemmavid. Under själva vandringen gick (flög) den mig förbi.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
En snabb gissning: vi står på Vuoinestjåkkås östsluttning, söder om Vuoinesjenka/spikakammen, och toppen vi ser spetisg i mitten är då Pierikpakte 1789..

Jag tänkte också Pierikpakte men snarare ifrån nord/nordöst, med Pierikjaure nere till höger. Jag har inte kartan så jag vet inte vilka toppar som finns där. Skanatjåkkå?
Motivet är ju helt klart Ähpar (med Bierikbakte som mest dramatiska topp) och jag tror att bilden är tagen från Vuojnesvárásj eller ryggen väster om Vuojnesvárásj. Jag sneddade över den från Guhkesvágge för länge sedan. Fast om du säger att det inte är på Vuojnestjåhkå så kanske det inbegriper den platsen också.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.