Gissa position

A skulle möjligen kunna vara Slugga "från sidan" med Sarekmassiven i bakgrunden. Slugga ser ju lite brantare ut om man ser det från trakten ovanför Saltoluokta.

I så fall skulle bilden kunna vara tagen från något fjäll nära Stora Sjöfallet.

Thure

Väster om Sitasjaure ligger Alepåive men nu har jag en ny gissning och det är att bilderna är tagna från Nieras i Stora Sjöfallets nationalpark.

Njae, jag är nära gränsen mellan två nationalparker, men Stora Sjöfallet är inte en av dem :)

Hej,

Du är på gränsen mellan Padjelanta och Sarek.
Någon stans på norra sidan av övre Njåtjosvagge.
Jag tror du är nära Tjäkkok. Norra kammen?

På bild A ser vi från vänster Svennonius glaciär, Nåite och Luottolako.
På bild B ser vi nordvästra ingången till Njåtjosvagge samt i fjärran till höger Virihaure/Staloluokta.

/Ricke

Hej,

Du är på gränsen mellan Padjelanta och Sarek.
Någon stans på norra sidan av övre Njåtjosvagge.
Jag tror du är nära Tjäkkok. Norra kammen?

På bild A ser vi från vänster Svennonius glaciär, Nåite och Luottolako.
På bild B ser vi nordvästra ingången till Njåtjosvagge samt i fjärran till höger Virihaure/Staloluokta.

/Ricke

Nu är vi mycket, mycket nära... dock inte Tjäkkok och det är inte Svenonius glaciär som syns... på B så är det inte Njåtsosvagges mynning, men beskrivning i fjärran bör vara i princip korrekt (har ingen karta här...)

Jag tror inte vi kommer så mycket närmare nu. Ricke listade ut nästan rätt svar, men jag är på sydsidan av Njoatsosvagge och glaciären som skymtas ligger på Tjäkkoks östsluttning. Här har jag en annan bild tagen från samma plats.

Nu lämnar jag över till någon annan...

P6110014.JPG

Var är Valle nu?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

avslutat-1105

Avslutat
Jag misstänker att texten säger mer än bilden ;)
Ja, med den ledtråden så tycker jag att jag känner igen övre delen av Vállevárre. Och om det är kväll så är det Bårdde som syns i bakgrunden.

Vállevárre är för övrigt det mygg- och knottrikaste kalfjällsområde jag har varit på. De hängde med nerifrån djungeln vid båtplatsen under Prinskullen, hela vägen långt upp i Vállevágge.

Ja, med den ledtråden så tycker jag att jag känner igen övre delen av Vállevárre. Och om det är kväll så är det Bårdde som syns i bakgrunden.

Vállevárre är för övrigt det mygg- och knottrikaste kalfjällsområde jag har varit på. De hängde med nerifrån djungeln vid båtplatsen under Prinskullen, hela vägen långt upp i Vállevágge.

Rädd för att jag har vilselett er! Det är mycket mer än en hel dags marsch från Vallevare o dyl! (pst ni måste söderöver)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.