Gissa position

Helt rätt, Tore!

Bilden är tagen mot sydväst från en position 1,5 km öster om turiststugorna vid Staloluokta. Koordinaterna är ungefär X=7469586, Y=1539850. Jag gissar att det vita fjället längst bort är Sorjuschokka (ursäkta stavningen), men jag kan ha fel. Nästa bild!

Hälsn Pelle

Inte kom jag ihåg att det fanns så mycket skog vid Staloluokta. Antingen är det mitt minne som sviker eller så har skogen växt till sig sedan jag var där senast. Det var väl för cirka 25 år sedan men i år ska jag dit igen.
Här kommer en riktigt gammal bild från 1977. Ursäkta dammkorn och annat från inskanningen.
De toppar som syns i sin helhet har varken namn eller höjdangivelse. Den topp som försvinner upp till höger har både och så det är väl den som ni får ange.

Bilagor

• Sarek1977_0047.jpg
    Sarek1977_0047.jpg
    52.8 KB · Visningar: 447

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Var finns den här vackra björken?

Nu grönskar det! Var finns björken?

Bilagor

• sommar12,vandring12 072.jpg
    sommar12,vandring12 072.jpg
    98.9 KB · Visningar: 401
Alldeles rätt. En välhållen samekåta finns alldeles till vänster i bild. Fin tältplats finns en bit upp från stranden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips