Gissa position

Jag inser nu att de här bilderna inte ger så mycket ledtrådar om man inte har varit där, och med tanke på känslan av att bryta ny mark när man går där (även om jag vet att det vandras där nu och då) så är det nog lite väl optimistiskt att få bra gissningar. Jag återkommer senare idag med en bild med lite vidare vy som borde hjälpa gissandet.

Så, här har vi gått över åsen och är på väg ner igen:

gpmw06.jpg

Det kanske borde hjälpa gissningarna? Knölen närmast kameran till vänster är fortfarande en utlöpare av samma fjäll, så vi kan låta det fortsätta vara gåtan.

Och då vi gick ytterligare lite längre ner i dalen så fick vi bättre ljus för att se hur det ser ut där, men tappar den visuella kontakten med ursprungsfrågan:

gpmw07.jpg

Är det någon hjälp?

Det där ser ju ut som Leavasvaggi från öster, alltså den glestrafikerade dalgång som ligger norr om Vistasvaggi. Lämplig startpunkt är Nikkaluokta, eller så kliver man av bussen lite innan och följer leden från Årosjåkk. De tre gånger jag vandrat i Leavasvaggi har jag mött folk bara en gång, och det var en same som körde fyrhjuling på långt håll.

I bildens vänsterkant ligger då Mårmapasset, men man kan lika gärna fortsätta åt höger där, och gå mot Abisko.

Jupp, där har vi det! Just som jag började fundera på att lägga in bilder från nästföljande dag med fullt dagsljus lite längre upp i dalen.

I den första bilden ser vi östra sidan av Duopmačohkka, tagen från ungefär 68°00', 18°58'. Den senaste bilden är just efter nedstigningen i dalen är påbörjad efter att ha gått över ryggen mellan Duopmačohkka och Bealžžáčorru.

För att föra tankarna lite hit försökte jag antyda till den utmärkta vandringsbeskrivningen Mårma 2008 - Breaking new ground - vilket var ungefär den väg vi tog in till Mårma också (fast långsammare - tredje natten tältade vi längst upp i Leavášbahta, och sedan tog vi till vänster över Mårmapasset).

Ödsligheten stämmer med vår erfarenhet också, sedan vi lämnade Nikkaluoktavägen var första mötet med någon annan i Vistasstugan.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Javisst. Den lilla glaciären ligger längst in i Kårsavagge (som dalgången stavades förr).Och den namnlösa sjön i förgrunden ligger 18 km rakt väster om Abisko turiststation, kan man tillägga.

Då testar jag att lägga upp en premiärbild. Med tanke på hur mycket kunskap som verkar finnas i denna tråd tippar jag på att rätt svar kommer mycket snart.

Bilagor

• DSC_2735_HDR (1).jpg
    DSC_2735_HDR (1).jpg
    71.2 KB · Visningar: 713
Jag drar en chansning!

Platsen påminner i alla fall mycket om jokken nedanför Tjäkta-stugan. Det som för mig inte stämmer, är den lilla bäcken som mynnar ned ifrån höger. Men det kanske ser ut så på våren.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.