Gissa position

Jag tror ni är på väg upp eller ned i Snávvávágge och rastar på Stuor Skoarkkis västra sluttning. I så fall är det Rapaselet vi ser längst bort i bilden.

Hälsn Pelle

Mattias hittade rätt. Det är "Backen upp till Luohttoláhko från Sarvesvagge med Sarvesjåhkå där nere".
RT90 Syd/Nord-koordinat: 7462934
Väst/Öst-koordinat: 1572926
Tittar vi åt öster känner ni igen er direkt eller hur?

Bilagor

• IMGP0011.jpg
    IMGP0011.jpg
    44.1 KB · Visningar: 505
Mattias hittade rätt. Det är "Backen upp till Luohttoláhko från Sarvesvagge med Sarvesjåhkå där nere".
RT90 Syd/Nord-koordinat: 7462934
Väst/Öst-koordinat: 1572926
Tittar vi åt öster känner ni igen er direkt eller hur?

Jag "fuskade" väl lite och gick upp där i somras, i bättre väder tills vi kom upp över krönet. Sedan blev det motvind och regn i ansiktet och blöt platå, så det var bara att gå vidare och ner på andra sidan.

Ny bild:

gpmw03.jpg

Snart måste jag nog sluta gissa rätt, eller överlåta postning till andra, börjar få slut på bra gåtor. Men ett par till kan jag nog gräva upp innan sommarens tur. :)

Kanske ledtrådsdags: Det är fjället rakt fram som har ett namn på fjällkartan som eftersökts, lillsjön i mitten är varken namn- eller höjdmärkt. Utanför bildkanten i vänster är det också ett namngivet fjäll på fjällkartan som fotografen gått på sidan av för att komma fram hit.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Ungefär såhär ser det ut mitt i Ammarfjället. Jag gissar att vi ser baksidan av Stuvbiebákttie. Fjällsluttningen till vänster skulle då tillhöra Lijbuovárátje.

Den här bilden ger mig inte mycket hjälp och dina ledtrådar är inte särskilt generösa! Men om jag gissar på något så kanske du bjuder på något med mer substans?

Naturtypen ser lite kärv ut, kanske är vi en bit västerut i fjällkedjan? Jag tycker det påminner om fjällen mellan Sitasjaure och Hukejaure?

Hälsn Pelle

Jo, det kan nog stämma att den är lite i svåraste laget som den är. Det är inte särskilt välvandrad mark här. Men som lite mer substans i ledtråden så kan vi bjuda på målet med eftermiddagens vandring, över den här åsen och vidare till vänster ner i dalen på andra sidan:

gpmw05.jpg

Den här bilden är då tagen strax åt höger från föregående bild, fast lite längre fram i sluttningen.

Om det här inte hjälper så får jag väl ta till en dalbild från lite längre fram. :)

Jag inser nu att de här bilderna inte ger så mycket ledtrådar om man inte har varit där, och med tanke på känslan av att bryta ny mark när man går där (även om jag vet att det vandras där nu och då) så är det nog lite väl optimistiskt att få bra gissningar. Jag återkommer senare idag med en bild med lite vidare vy som borde hjälpa gissandet.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.