Gissa position

Samma massiv, fast från betydligt närmare håll. Vi ser Skárttačohkka och den stora ravinen snett bakom den välkända klacken 1293; i förgrunden Giebmečohkkas ostsluttning. Fotoplats uppe i Darfálvággi eller möjligen uppe på Darfálčorru.

Samma massiv, fast från betydligt närmare håll. Vi ser Skárttačohkka och den stora ravinen snett bakom den välkända klacken 1293; i förgrunden Giebmečohkkas ostsluttning. Fotoplats uppe i Darfálvággi eller möjligen uppe på Darfálčorru.

Hej!

Bra jobbat! Och bilden är tagen ganska långt upp i ravinen upp mot Tarfaladalen.

häpp / Filiokus

Det var ju strandtema för ett tag sedan, så nu återanknyter vi till det:

gp91.jpg

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Ser ut som norra stranden på Guovdoajvejavratja, fotat mot öster?

Ser ut som öständen av sjön Alajaure med Nuortap Rissavares södra utlöpare närmast sjöns ände.

Jag ångrar mig! Jag tror att vi är i Norge... Čunojávris östra strand väster om Unna Allakas

Skulle det möjligen kunna vara vid Vuonatnjargga mot Arasluokta?

Inga poäng hittills, men Claes första gissning och Johans enda är ungefär lika mycket fel... ;)

Inga poäng hittills, men Claes första gissning och Johans enda är ungefär lika mycket fel... ;)
OK... då får vi leta lite i Kalles favoritområden... Kutjaure ligger ju ung. lika långt från Arasluokta och Alajaure. Skulle kunna vara strandremsan på norra stranden c:a 1,5 km väst om utflödet.
///Claes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips