Gissa position

För svårt? Sista ledtråden är en bild på fjället ur ett annat perspektiv.

Calle

Bilagor

• IMGF_13.jpg
    IMGF_13.jpg
    24.4 KB · Visningar: 371
Ja, när man ser lite mer av fjället så blev det ju lite lättare :) Vintertid brukar väl den där backen kallas personalbacken om jag inte har fel och det är väl nästan snudd på att man ser fjällstationen till höger...

Vi tittar alltså på Kebnetjåkkas sydsluttning!

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag tycker nog det börjar bli dags att folk börjar gissa på den här tråden. Det är oartigt att låta bilder ligga framme såhär utan att det följs upp.
Det är som jag skrivit tidigare, ett ansvar att hålla tråden vid liv. Och för den som lägger upp bilder är det inget kul heller att inte få någon respons. Folk bemödar sig lika mycket med att hitta kluriga och spännande bilder och det är ofta ingen lätt uppgift att nivåanpassa sina bilder som ‘utläggare‘. Inte för svårt och inte för lätt..

Jag börjar med att ställa lite frågor så kan vi väl se vart det leder. På så vis kan väl alla ha en möjlighet att haka på och känna sig delaktiga.

1. Jag tycker glaciären ser liten ut.. Är den okänd?
2. Det ser ut som molniga gränsfjäll i fjärran.. Ser vi rakt västerut?

En irriterande bild.-Men, men... jag tycker det ser ut som Kalanvare? Sjön skulle alltså vara Bajip Gorzajaure? Jag tycker landskapet ser ut som däruppe vid Gungar...okänt, vilt och öde.

Jag började just fundera på om det var dags att lägga in en ledtråd... Bilden är inte helt enkel och tagen en bit från allfartsvägarna, men nog finns det väl någon i den här tråden som virrat runt i de där trakterna?

1. Jag tycker glaciären ser liten ut.. Är den okänd?
2. Det ser ut som molniga gränsfjäll i fjärran.. Ser vi rakt västerut?

Svar på frågorna:
1: Ja, den är okänd. Saknar namn på kartan och har nog inte setts av så många fjällvandrare.
2: Västerut var de ja! Berget och glaciären ligger i Sverige, men den lilla knölen som tittar fram till vänster ligger nog i grannlandet.

En irriterande bild.-Men, men... jag tycker det ser ut som Kalanvare? Sjön skulle alltså vara Bajip Gorzajaure? Jag tycker landskapet ser ut som däruppe vid Gungar...okänt, vilt och öde.

I övrigt kan jag bara tillägga att, hur irriterande bilden än är, så har du alldeles rätt i positioneringen!

Drygt en halvmil söder om Unna Allakasstugorna för den som vill hitta platsen på kartan men inte direkt känner igen namnen på berget och sjön.

Ny 'glaciär'sjöbild.

Ja det var en svår bild. Gränsområdena är ofta de fjäll som är bortglömda.

Nu till ny bild då.
Här en liten sjö nära 'en glaciär'.Glaciären, eller rättare sagt isfältet, vid sjön är inte direkt i någon större vigör...
En ledtråd är att större isar finns utanför bilden.

Platsen, eller rättare sagt, dalen här- ett kargt vandringsstråk- bör inte vara okänd. ..
Av döma av en del på ‘Utsidan’ här, bör några i alla fall ha gått här.

Så det här bör väl inte vålla några större bekymmer.;)

Bilagor

• imm-082.jpg
    imm-082.jpg
    41.6 KB · Visningar: 656
Miehttjevagge

Den lilla sjön längst söderut i dalen. Och, som sagt, det är ju inte så långt från Stuorrajiegna på Sulitelmas sydsluttning.

Det var nästan så jag trodde att du varit inne och tullat bland mina bilder där Anders! Men jag har lite mer snö och is på min och står några meter längre bak!!!

Bilagor

• miehttjevagge.jpg
    miehttjevagge.jpg
    46.3 KB · Visningar: 727

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.