Gissa position

Nej det liknar inte terrängen vid Råvejávrre, det ät terrängen vid Råvejávrre. :)
Vattendjupsmätaren finns i närheten av stenbron vid sjöns östra ände.
Tyvärr var vädret gannska ostadigt när jag var där, annars hade jag tanken att utforska området liten mer, men så blev det bara en eftermiddag och en natt där.

Vilken tur! Men jag vet inget närmare om pegeln, vattenståndsmätaren. Den ser ju ut att ha funnits här några år. Ny bild igen, vad heter sjön?

Foto0393.jpg

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Álájávrre i östra delen av Padjelanta är rätt svar! Fotot är alltså taget västerut från sjöns östra del. Varsågod, ny bild igen!
Se där. Så grått kan det vara.

Jag provar med en gåta som har likheter med den närmast föregående. En dubbelbild på två sjöar med samma namn. Knappt 10 mil fågelvägen skiljer dem åt. Den ena ligger i en nationalpark. Vad heter sjöarna och var ligger de?
wwwwwwwwwwwwww.jpg

Vilken kul gåta! Men svår. För mig kan den övre bilden vara lite var som helst, men den undre ser ju ut som Råstotundran med en sandås nere vid sjön. Problemet bara att hitta en nationalpark inom 10 mil. Har dina sjöar identiska namn inklusive accenter eller är de bara snarlika? Men en inledande gissning kan vara att en av sjöarna finns i Padjelanta?

Jag gissar dom båda ligger norr om Tjuonajåkk.
Nej, båda sjöarna ligger söder om Kaitumälven.
Har dina sjöar identiska namn inklusive accenter eller är de bara snarlika? Men en inledande gissning kan vara att en av sjöarna finns i Padjelanta?
Ja, namnen är identiska inklusive accenter. En av sjöarna ligger mycket riktigt i Padjelanta. Att de är svåra att hitta kanske kan bero på att inga turistleder passerar nära intill någon av dem.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.