Gissa position

Var är vi nu då?

Bilden är ett beskuret panorama så möjligen är perspektivet något vridet.

Bilagor

• a1.jpg
    a1.jpg
    33.1 KB · Visningar: 420
Hmm, jag får en aning av en djup ravin, ett vattenfall där nere kanske. Trots perpektivet gissar jag att ni är på östra änden av Singivaggi?

Singivaggi är en bra gissning. Men fel.

Dock är du rätt ute i dina aningar, här finns inte bara ett utan flera vattenfall. Och definitivt en djup ravin, eller ska vi säga gårsså...

Är det inte "baksidan" på Måsskásgájsse vi ser? Så vi är alltså en bit upp i Bádurgårsså. Lite av en chansning...

En helt korrekt chansning! Ganska impad att du tog den!

Vi tältade i norra änden av Vállespikkammen och gick upp över Tjiláktjåhkkå och Bierrnagájsse och sen ner i Tarradalen via östra sidan av Bádurgårsså.

En riktigt kul (men lite ansträngande) tur med fina utsikter. Här är hela panoramat där man ser lite av Tarradalen och med Stájggá bakom Gurátjåhkkå uppe i vänstra kanten.

Nästa bild!

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    30.1 KB · Visningar: 279
Vi tältade i norra änden av Vállespikkammen och gick upp över Tjiláktjåhkkå och Bierrnagájsse och sen ner i Tarradalen via östra sidan av Bádurgårsså.

En riktigt kul (men lite ansträngande) tur med fina utsikter. Här är hela panoramat där man ser lite av Tarradalen och med Stájggá bakom Gurátjåhkkå uppe i vänstra kanten.

Nästa bild!

Har allt varit frestad att prova någon variant av det där men har inte kommit till skott. Kul att få en glimt av hur det ser ut.

Nästa bild. Varifrån (ungefär) har man den här utsikten?

Bilagor

• 456546fgdf.jpg
    456546fgdf.jpg
    38.8 KB · Visningar: 554

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag hittar ingen avgörande ledtråd, men den branta fjällsidan påminner om Rautåives västra sida. I så fall skulle dina bilder vara tagna i Biernnaskåhppe. Men det finns nog fler fjällbranter..........

Jag hittar ingen avgörande ledtråd, men den branta fjällsidan påminner om Rautåives västra sida. I så fall skulle dina bilder vara tagna i Biernnaskåhppe.

Jajamen! Väster om Rautåive har man dessa utsikter. Gåtans bild är tagen norrut ner mot Valldajåhkå (som är skymd). Hitom sandhögarna rinner en jokk ner från Tjårok. Ledtrådsbilderna visar mycket riktigt delar av den säckformade Biernnaskåhppe.

Varsågod, nästa bild.

Vilken tur, ren tillfällighet, för jag har aldrig varit i dessa trakter. Men en tur hit finns med på listan.

Ny miljö, vart är vi på väg?

Bilagor

• Foto0297.jpg
    Foto0297.jpg
    60 KB · Visningar: 371

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.