Gissa position

Eftersom jag knatade omkring i Lapplandsfjällen för 30-40 år sen så har jag inga digitala fjällbilder över svenska fjälltrakter. Lägg gärna ut en ny bild KJ, jag gillar dina högfjällsmotiv.

Ok här kommer en till. Vilken topp?

Bilagor

• Sarek-40.jpg
    Sarek-40.jpg
    40 KB · Visningar: 286
Den var knepig. Jag gissar att du fotar från Spijkkakammen, i närheten av punkt 1875, i riktning mot Vargtoppen, Mihkatjåhkkås topp ligger i molnen vänster därom. Men samtidigt tycker jag att ryggen 1785 däremellan o Sarektjåhkkå sydtopps sydflank då borde skymta också.

Den var knepig. Jag gissar att du fotar från Spijkkakammen, i närheten av punkt 1875, i riktning mot Vargtoppen, Mihkatjåhkkås topp ligger i molnen vänster därom. Men samtidigt tycker jag att ryggen 1785 däremellan o Sarektjåhkkå sydtopps sydflank då borde skymta också.

Gissningen är bra på flera sätt, men det är inte helt rätt

Då tror jag att du står vid foten av Svarta Spetsens västkam, toppen i förgrunden är Mahtutjåhkkå 1650 o i bakgrunden Mihkatjåhkkå, delvis i moln, samt Vargtoppen. Däremellan flyter Mihkajiegna söderut.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Min nästa ledtråd skulle ha varit: "För att köra bil från Sverige till den parkeringsplats som ligger närmast denna plats måste vi passera gränsen 4 gånger"

Sylsjön är korrekt Thure. Vi parkerade vid damm-byggnaden och följde stigen längs sjön norrut. Bilden är tagen ca en kilometer innan man kommer fram till leden mot Sakristian. Vacker plats med både Helags och Sylarna i panoramavyn.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.