Gissa position

Bred älv som bron korsar. Funderar på om bilden är från Ramundberget. Finns några tjärnar syd Gruvvålen Krovvebavne.

Min gissning för nu.

Thure
 
Den lilla stugan känner jag igen! Platsen heter Falkboet på Funäsdalens spårkarta och ligger strax SV om Tännäs. I huset som ligger precis till höger utanför bilden så finns det servering under vintersäsongen.

Gissningsvis så går bron då över Tännån nere vid Tännäs och tjärnen i första bilden bör då ligga däremellan - kanske i området som kallas Hällne på kartan?
 
Den lilla stugan känner jag igen! Platsen heter Falkboet på Funäsdalens spårkarta och ligger strax SV om Tännäs. I huset som ligger precis till höger utanför bilden så finns det servering under vintersäsongen.

Gissningsvis så går bron då över Tännån nere vid Tännäs och tjärnen i första bilden bör då ligga däremellan - kanske i området som kallas Hällne på kartan?

Full pott! Vi gick Guldtur 22 från Tännäs upp till Falkboet under Kristi Himmelsfärdshelgen i Maj. Är nog den absolut tråkigaste vandring jag gjort i Funäs. 7 kilometer konstant uppåt i lerigt skogsmaskinsspår. Och så samma väg tillbaka. Regn, dimma och noll sikt. Kommer aldrig gå dit igen.

Stafettpinnen går över till dig Pär.

Thure, jag har lite dåligt samvete. Var kanske lite väl hård när jag svarade att vi inte befann oss i Rogens nataurreservat när du gissade på Rogenområdet. Vi befann oss trots allt inte så långt därifrån, även om vi inte var i själva reservatet....
 
OK Lasse. Min gissning på Rogenområdet var inte så illa. Antalet tjärnar i och utanför naturreservatet är närmast oräkneligt. Inte så konstigt att det inte finns namn på de flesta av dem.

Thure
 
Jag gick förbi där i höstas på väg från en Rogentur mot busshållplatsen i Funäsdalen, så stugan var någorlunda färsk i minnet.

Här kommer en bild på ett vattenfall! Vart hittar vi det?
 

Bilagor

  • jnhbkhjkhk.jpg
    jnhbkhjkhk.jpg
    53.6 KB · Visningar: 362
Kliver man upp så högt man kan ovanför jokken så får man lite fri sikt både uppströms och nedströms. Det är inte så många som vandrar just här, men ett par mil nedströms finns massor med fjällturister, och uppströms hittar vi en av fjällvärldens vackraste dalar.
 

Bilagor

  • yuthgfgj.JPG
    yuthgfgj.JPG
    74.8 KB · Visningar: 345
  • jhgjhgkjhgk.JPG
    jhgjhgkjhgk.JPG
    79.1 KB · Visningar: 338
Njoatsovagge?

Hejsan

Nu har jag bara passerat där på vintern, men det ser ut som vattenfallet i nedre Njoatsovagge och eftersom detta även passar bra in på beskrivningen så gissar jag det.

/ Stefan
 
Hejsan

Nu har jag bara passerat där på vintern, men det ser ut som vattenfallet i nedre Njoatsovagge och eftersom detta även passar bra in på beskrivningen så gissar jag det.

/ Stefan

Det stämmer bra det, vi ser vattenfallet i Njoatsosjåhko vid kanjonen Sjielmágårttje under Sähkok.

Vill man veta mer om området så finns en blogg här på utsidan som beskriver dalen i detalj:
https://www.utsidan.se/blogs/njoatsosvagge/index.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.