Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Finns flera ställen som påminner om den vyn, och med spången i bakgrunden är vi vid en led. Kanske sockertoppen vid Sälka? Kan också vara vid Nallo, men gissar på Sälka
Kanske kan jag också försöka gissa på, de förra gissningar gör det förstås mycket lättare. Jag gissar att vi är vid Norra Kungsleden, i Tjäktjavagge, under Geargeoaivi, åt sidan ser vi Lulip Suoricohkka, mångas färdrikting är till Tjäktjapasset?
Finns flera ställen som påminner om den vyn, och med spången i bakgrunden är vi vid en led. Kanske sockertoppen vid Sälka? Kan också vara vid Nallo, men gissar på Sälka
Kanske kan jag också försöka gissa på, de förra gissningar gör det förstås mycket lättare. Jag gissar att vi är vid Norra Kungsleden, i Tjäktjavagge, under Geargeoaivi, åt sidan ser vi Lulip Suoricohkka, mångas färdrikting är till Tjäktjapasset?
Där satt den. Sällan mina foton lever så här länge! På sista bilden ser vi oss kanske ett par hundra meter innan vår fikarast. På vänstra sidan längs leden ser man Geargeoaivis östvägg och i fonden längst bort Tjäktjapasset. Två dagar senare träffade vi Pär Lindh vid Alesjaurestugorna. Något vi berättade om i vår reseberättelse här på utsidan. De dalarna västerut kring Lulip Suoricohkka och även Geargevaggi norr om Geargeoaivi verkade spännande. Någon som gått där?
Äger stor tacksamhet åt de andra som gissade före mig och också de generösä ledtråden, som alla gjorde det möjligt att gissa rätt! Nästa bild här vilket vattendrag här vi här?
Där satt den. Sällan mina foton lever så här länge! På sista bilden ser vi oss kanske ett par hundra meter innan vår fikarast. På vänstra sidan längs leden ser man Geargeoaivis östvägg och i fonden längst bort Tjäktjapasset. Två dagar senare träffade vi Pär Lindh vid Alesjaurestugorna. Något vi berättade om i vår reseberättelse här på utsidan. De dalarna västerut kring Lulip Suoricohkka och även Geargevaggi norr om Geargeoaivi verkade spännande. Någon som gått där?
Dalgången mellan 1484 och Lulip Suoricohkka är väl värd ett besök. Det är väldigt vackert, lagom avsides, och strax före sista stigningen till passpunkten finner man Sveriges enda blockglaciär.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer