Genom Sverige på väg?

Vandrat Smygehuk - Ytterhogdal och Karlskrona-Kilpisjärvi och har lite funderingar på västkusten och fjällen.

Som jag fattar det som så är det två som ska gå genom landet i år ?
Är ni fortfarnade på G och hur långt har ni kommit i planeringen ?
 
Gustav Cronhamn

Det gick ett ultramarathon mellan Italien och Nordkap i somras. Dem hade löpetapper på 9 mil ibland, så allt går om man är tillräckligt vältränad. De första dagarna blir jobbiga innan man hinner vänja kroppen sen kommer nästa stöt efter 2 veckor då kroppen börjar bli utsliten, men klarar du dem psykiska påfrestningarna så kan du vandra hur långt som helst.

En fundering skulle vara att kontrolera cykellederna, t.ex. Cykelspåret eller Sverigeleden som korsar hela landet. Där du får cykla är det inga problem att vandra. Men det lär vara ganska långtråkigt att vandra längs tungt trafikerade vägar.

Jag har cyklat sträckan och skulle rekommendera vandringen från Smygehuk längs västkusten till Göteborg och sedan E45 ända upp till Karesuando, då lär du inte gå vilse. Därifrån går det bara 1 väg upp till Kilpisjärvi och treriksröset.

/lycka till
Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Det gick ett ultramarathon mellan Italien och Nordkap i somras. Dem hade löpetapper på 9 mil ibland, så allt går om man är tillräckligt vältränad. De första dagarna blir jobbiga innan man hinner vänja kroppen sen kommer nästa stöt efter 2 veckor då kroppen börjar bli utsliten, men klarar du dem psykiska påfrestningarna så kan du vandra hur långt som helst.

En fundering skulle vara att kontrolera cykellederna, t.ex. Cykelspåret eller Sverigeleden som korsar hela landet. Där du får cykla är det inga problem att vandra. Men det lär vara ganska långtråkigt att vandra längs tungt trafikerade vägar.

Jag har cyklat sträckan och skulle rekommendera vandringen från Smygehuk längs västkusten till Göteborg och sedan E45 ända upp till Karesuando, då lär du inte gå vilse. Därifrån går det bara 1 väg upp till Kilpisjärvi och treriksröset.

/lycka till
Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net

Hade jag kunnat välja bort 45:an så hade jag gjort det... har vandrat och cyklat delar av den och jag kände att det var svårt att koppla av ibland pga av trafiken Gick dock tidigt på året och mötte alla skidfarare som bråttom hem . Karesuando-Kilpisjärvi-Treriksröset är en fin sträcka... gick den själv i sommras... Väldigt många raksträckor att slå ihjäl men fin utsikt och inte så mycket trafik..
Cykelleder har jag följt bitvis... men är dragna med cykel i tankarna... Att ha de som grund, tillsammans med kommunkartor (gratis) kan vara något.
Min uppfattning är att cykellederna "går" lite omvägar för att se en fin sträcka och eller ett monument... ibland 1-2 mils omväg, ibland längre... något man inte tänker på när man cyklar men blir tydliga när man går.
 
Hade jag kunnat välja bort 45:an så hade jag gjort det... har vandrat och cyklat delar av den och jag kände att det var svårt att koppla av ibland pga av trafiken Gick dock tidigt på året och mötte alla skidfarare som bråttom hem . Karesuando-Kilpisjärvi-Treriksröset är en fin sträcka... gick den själv i sommras... Väldigt många raksträckor att slå ihjäl men fin utsikt och inte så mycket trafik..
Cykelleder har jag följt bitvis... men är dragna med cykel i tankarna... Att ha de som grund, tillsammans med kommunkartor (gratis) kan vara något.
Min uppfattning är att cykellederna "går" lite omvägar för att se en fin sträcka och eller ett monument... ibland 1-2 mils omväg, ibland längre... något man inte tänker på när man cyklar men blir tydliga när man går.

Jag har cyklat på E4:an längs östkusten också och det är ett ännu sämre alternativ p.g.a. trafiken. Men där går cykelspåret någon stanns!

/Gustav Cronhamn
 
Jag har cyklat på E4:an längs östkusten också och det är ett ännu sämre alternativ p.g.a. trafiken. Men där går cykelspåret någon stanns!

/Gustav Cronhamn

Yes har vandrat upp till Haparanda på den. Finns små stigar och vägar som dock ofta ser ut som hästskor på kartan... Vissa är inte ens med på den.

Hade tagit höger i Rättvik och gått via voxna o los och sluppit finnmark.
Vi gjorde det.. Sedan upp till svenstavik, myrviken ( broarna) östersund. Vandrar man tidigt på året så gör man bäst i att ha en vilodag när det är stugbyte i fjällen. ;)
 
Östkusten blev för oss en hel del sicksackande över stora vägen... Gick en gammal historisk väg längs med som vi gick en del på... Karl?

Hoppas kunna vandra västkusten och fjällen norrut iår.. Med start islutet av mars... Sökt lite utbildningar dock så mycket kan ändras. Finns det någon som ev intresserad ac att vandra med?
 
Vandrat Smygehuk - Ytterhogdal och Karlskrona-Kilpisjärvi och har lite funderingar på västkusten och fjällen.

Som jag fattar det som så är det två som ska gå genom landet i år ?
Är ni fortfarnade på G och hur långt har ni kommit i planeringen ?


Jag och min sambo har också tänkt göra ett försök att vandra genom landet, från Abisko till Trelleborg med start i sommar. Planeringen pågår för fullt...
 
Roligt att höra

Jag och min sambo har också tänkt göra ett försök att vandra genom landet, från Abisko till Trelleborg med start i sommar. Planeringen pågår för fullt...

Roligt att höra =) Vandrar ni fjällkedjan, västkusten då eller ?
Har lite bilder och texter på www.danielemelie.se

Kommer ni skriva om vandringen under tiden eller efteråt när ni kommit hem och "landat"
 
Roligt att höra =) Vandrar ni fjällkedjan, västkusten då eller ?
Har lite bilder och texter på www.danielemelie.se

Kommer ni skriva om vandringen under tiden eller efteråt när ni kommit hem och "landat"

Vi har redan varit inne och kikat på er sida, det ser mycket spännande ut, får en hel del inspiration...

Som det ser ut nu planerar vi att ta Kungsleden först sedan förmodligen småvägar och annat vi kan komma över från Tärnaby - Grövelsjön. Sen blir det E1ans och E6ans vandringsleder till Skåne. Om vi kommer så långt, ska göra vårt bästa iaf.

Vi planerar att skriva efteråt, vi vill inte binda oss till att vara uppkopplade, eller försöka bli det. Det känns mer rimligt att ta det som det kommer...

Var det någon mer som skulle vandra landet runt iår?
 
Hej har lite funderingar på att gå eller cyckla från trelleborg till kiruna och bestiga kebnekaise,
Vad tror ni krävs konditions mässigt, och i tid med cyckel eller gå?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hemmmeder 470 km genom södra Sverige. Vandringsleder 0
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Samir_k87 Genom hela Sverige, Treriksröset-Smygehuk! (Rekordförsök?) Vandringsleder 7
NatureIsFreedom Långvandring genom Sverige Vandringsleder 21
olan8215 Vandring genom Sverige Vandringsleder 12
sajberjohan Vandra genom Sverige Vandringsleder 59
Jock Scott vandra genom sverige Vandringsleder 3
Still Alive Vintertur genom bl.a. Muddus Vandringsleder 4
dako Rösad led genom Skarsfjällen Vandringsleder 3
Crilloan Kort tur i mars/april mellersta och södra Sverige Vandringsleder 0
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 11
JEK91 Letar efter vandringledtips i Södra Sverige med chans för mosippa Vandringsleder 0
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
G E Finnskogleden mellan Norge och Sverige Vandringsleder 3
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
Askel Finnskogsleden Sverige/Norge? Vandringsleder 3
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Hikerdude Helgvandring södra sverige, fre-sön, bra tips? Vandringsleder 2
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
cbs Fina berg/klippor/höjder (ej fjäll) i Sverige? Vandringsleder 14
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Hult87 Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge Vandringsleder 4
magnus28 Tips på vandring i södra sverige Vandringsleder 2
da_flower Fin o trevlig vandring i södra sverige Vandringsleder 7
vandrarmårten 3 dagar i södra/mellersta sverige? Vandringsleder 9
Ainon Vandring danmark/södra sverige i natur Vandringsleder 2
henrik.lasson Vandring i mellan Sverige Vandringsleder 0
Lämmeldoft Relativt orörda stora skogar i Sverige? Vandringsleder 7
Karpaterna.se Tips på vandring i södra Sverige Vandringsleder 3
jan vimme Sverige på langs Vandringsleder 9
petmeu Europaled i Sverige Vandringsleder 0
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
Markus_ Vandringsleder i Sverige Vandringsleder 5
mnd Långvandrare i Sverige Vandringsleder 2
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.