Genom Sverige på väg?

Till listan över nackdelar med väg vill jag lägga bilar. De är sköna att slippa längs lederna.

Hm, nu skrev jag två neggiga punkter. Får komma med nått bra: Sverige är fantastiskt vackert på landsbygden. Välj små snirkliga vägar, och bara njut.

Jag har själv ett projekt på G; att gå hela Sverige på leder. Första delprojektet är att kartlägga lederna. Jag har hittat obrutna ledsträckor från Trelleborg till Siljan. Vilka leder går från Siljan till Kungsleden? Och så hoppas jag de gör en led den irriterande ledfria snutten Trelleborg/Smygehuk.

Hehe har faktist inte planerat att gå på asfalterade vägar. När jag pratar om Vägval då syftar jag på val av färdväg. Asså inte asfalterad väg, utan väg som, när jag är färdig, mina fötter har vandrat (kan va vilken väg som helst). I mitt fall kommer jag välja mestadels vandringsleder som går i så "härlig" natur som möjligt :)
 
Aha.

Men för de flesta så ser det nog ändå ut så i ordboken att "led" är för fötter och "väg" är för hjul. Åtminståne för mig.
 
Siljan - Sälen (vet ej om det finns nån led)
Sälen - Idre
Idre - Grövelsjön
Grövelsjön - Fjällnäs
Fjällnäs - Sylarna
Sylarna - Storlien
Storlien - Skalstugan (vet ej om det finns nån led)
Skalstugan - Anjan (vet ej om det finns nån led)
Anjan - Gäddede (knepigt område, många stora sjöar)
Gäddede - Klimpfjäll
Klimpfjäll - Skalmodal
Skalmodal - Joesjö
Joesjö - Hemavan
Hemavan - Abisko (Kungsleden)

Voilá!
 
jag går söderifrån

Hur långt har ni som tänkt vandra kommit i planeringen?
Är nyfiken på vilka tider ni tänkt starta/sluta eftersom jag tänkt göra samma vandring, söderifrån. Kanske kan gå förbi och vinka på varandra? Jag börjar med en runda i skåne drygt 2 veckor innan jag beger mig norrut. Planerar att ha lämnat skåne vid den 15:e juni.
 
Jag har som plan att prata om det tills pratet inspirerar mig att säga "nu gör jag det!". Sen gör jag det.

Det jag däremot planerar är att börja vandra runt på landsbygden i största allmänhet under denna säsongen. Jag, tarpen och granskogen ungefär.

Vill fortfarand eha en komplett ledsträcka från norr till syd. Tack för kompleteringen ovan föresten.
 
Hur långt har ni som tänkt vandra kommit i planeringen?
Är nyfiken på vilka tider ni tänkt starta/sluta eftersom jag tänkt göra samma vandring, söderifrån. Kanske kan gå förbi och vinka på varandra? Jag börjar med en runda i skåne drygt 2 veckor innan jag beger mig norrut. Planerar att ha lämnat skåne vid den 15:e juni.

Det jag har kvar i planeringen i stora drag är själva materialinförskaffningen av vissa saker (tält, funderar på vaude enmanstält på 0,9kg, sovsäck och kök), fick hem min Haglöfs Sumo härom dan :). Kartor och planering av väg har jag också kvar, och träning.
Hur har du tänkt gå? I stora drag? Jag tänker troligtvis nästa år. När har du tänkt att börja? Jag har ännu inte bestämt mig om jag börjar i norr eller söder faktist... Litet dilemma jag stött på :).

Tack för ledtipsen där uppe! Alla tips mottages varmt :)
 
Slutet av maj

Det jag har kvar i planeringen i stora drag är själva materialinförskaffningen av vissa saker (tält, funderar på vaude enmanstält på 0,9kg, sovsäck och kök), fick hem min Haglöfs Sumo härom dan :). Kartor och planering av väg har jag också kvar, och träning.
Hur har du tänkt gå? I stora drag? Jag tänker troligtvis nästa år. När har du tänkt att börja? Jag har ännu inte bestämt mig om jag börjar i norr eller söder faktist... Litet dilemma jag stött på :).

Tack för ledtipsen där uppe! Alla tips mottages varmt :)

Jag börjar gå i slutet av maj men ska på studentfest i juni så jag går som sagt en runda i skåne först. Jag ser dock inte treriksröset som ett nödvändigt mål. Visst hade det varit roligt att gå genom hela sverige, men jag går mest för att det ska bli en härlig upplevelse (förhoppningsvis). Jag tar mig dock ner till smygehuk på min skånerunda om det visar sig att jag vill ta mig hela vägen ändå.
Exakt väg har jag inte heller valt ut. Jag går där jag känner för och skaffar info och kartor längs vägen där jag behöver dem. En grov planering har jag ändå, en runda genom skåne, upp från helsingborgsområdet, mellan vättern och vänern, snett upp till gävle och upp längs kusten.
Kommer gå både på asfalt och vandringsleder. Om jag får tag på ett billigt, lätt tält tar jag det med mig, annars blir det bara pressening.
 
Sälleryd - Norrköping

Sälleryd - Norrköping

Har precis vandrat på mestadels asfaltväg och bott i tält...
Har tagit 2½ vecka att gå denna sträcka och snittar 2 - 2,5 mil om dagen...

Brukar gå på asfalten tills runt middag då jag söker mig till sidan av asfalten till gruset och gräset för att få lite mjukare underlag...

Bär på 15-20 kg har inte vägt ryggan utan bara uppskattat...
Kommer att vandra tills i mitten / slutet av juni och hoppas nå Kiruna...

Har ingen blogg eller hemsida som jag uppdaterar... för tillfället!

Att hitta vägar är inget problem tycker jag och många kartor kan man skaffa gratis... kommunkartor eller utskrifter från nätet...
 
Sälleryd - Norrköping

Bär på 15-20 kg har inte vägt ryggan utan bara uppskattat...
Kommer att vandra tills i mitten / slutet av juni och hoppas nå Kiruna...

Har ingen blogg eller hemsida som jag uppdaterar... för tillfället!

Att hitta vägar är inget problem tycker jag och många kartor kan man skaffa gratis... kommunkartor eller utskrifter från nätet...

Intressant! Vore intressant att höra lite om vad du har för utrustning då jag är i skedet då jag inhandlar större delen av utrustningen jag ska ha med mig på min sverigevandring? Vad har du för ryggsäck (modell, vikt)? Vad har du för sovsäck (vikt, Tlimit, märke)? vad har du för tält (storlek, vikt)? Vad har du för kök? Och i övrigt, vad har du med dig? Jag räknar med att ha med mig en packning (i ryggsäcken, inklusive själva ryggsäcken) som vid tyngst lastad väger ca 15 kg (inklusive proviant).
 
Min packning

Hej
Har nu klarat av sträckan Sälleryd - Gävle...

Ryggsäck - Berghaus Vulcan Cyclops II
Tält - Hilleberg Akto - 2 tältspik
Sovsäck - Fjällräven +3 Paras M 5
Skor - Meindl Performance
Liggunderlag - Ridge-Rest
Primuskök - Något äldre Lightweight
Kastruller - LiTech Trek Kettle

Ring mig om du har fler frågor... går 6 dagar i veckan och sitter oftast bara vid dator i helgerna...
 
Efter Haparanda

Efter Haparanda den 6 juni funderar jag på att knata över till fjällkedjan ... och fortsätta norrut genom sarek och ta lite toppar... treriksröset och sedan ev nordkap... någon som vill hänga på ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hemmmeder 470 km genom södra Sverige. Vandringsleder 0
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Samir_k87 Genom hela Sverige, Treriksröset-Smygehuk! (Rekordförsök?) Vandringsleder 7
NatureIsFreedom Långvandring genom Sverige Vandringsleder 21
olan8215 Vandring genom Sverige Vandringsleder 12
sajberjohan Vandra genom Sverige Vandringsleder 59
Jock Scott vandra genom sverige Vandringsleder 3
Still Alive Vintertur genom bl.a. Muddus Vandringsleder 4
dako Rösad led genom Skarsfjällen Vandringsleder 3
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9
Crilloan Kort tur i mars/april mellersta och södra Sverige Vandringsleder 0
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
JEK91 Letar efter vandringledtips i Södra Sverige med chans för mosippa Vandringsleder 0
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
G E Finnskogleden mellan Norge och Sverige Vandringsleder 3
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
Askel Finnskogsleden Sverige/Norge? Vandringsleder 3
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Hikerdude Helgvandring södra sverige, fre-sön, bra tips? Vandringsleder 2
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
cbs Fina berg/klippor/höjder (ej fjäll) i Sverige? Vandringsleder 14
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Hult87 Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge Vandringsleder 4
magnus28 Tips på vandring i södra sverige Vandringsleder 2
da_flower Fin o trevlig vandring i södra sverige Vandringsleder 7
vandrarmårten 3 dagar i södra/mellersta sverige? Vandringsleder 9
Ainon Vandring danmark/södra sverige i natur Vandringsleder 2
henrik.lasson Vandring i mellan Sverige Vandringsleder 0
Lämmeldoft Relativt orörda stora skogar i Sverige? Vandringsleder 7
Karpaterna.se Tips på vandring i södra Sverige Vandringsleder 3
jan vimme Sverige på langs Vandringsleder 9
petmeu Europaled i Sverige Vandringsleder 0
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
Markus_ Vandringsleder i Sverige Vandringsleder 5
mnd Långvandrare i Sverige Vandringsleder 2
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.