Geko och batteritid

För min egen del kan jag bara säga att jag anser Vistan var helt okej när det gäller batterikapacitet.

Jag kör ofta mellan Aveta i Sverige, till t ex Haugesund på Norges västkust, en tripp på runt 94 mil.

Jag brukar starta runt 03:00 på natten, och vintertid blir det då ett gäng timmar med belysningen på.

Jag har MapSource Europe i Vistan, och kör alltid med en upplösning som får med alla småvägar mm, där Mapsource har täckning. Annars med högsta upplösning utan att överzooma.

Jag har kurs upp, loggar färdvägen, navigerar efter rutt. Stannar och sparar färdväg minst två gånger under vägen. Färdväg loggas i automatläge.

Jag använder inte sparläge, har kört både med och utan slavantenn.

Vistan är på konstant hela tiden över fjället och genom milvis med tunnlar mm.

Den brukar klara att hålla sig igång på ett par GP 1800 mAh NIMH, eller någon enstaka gång dö när det är 3-4 kilometer kvar. Resan tar 11-12 timmar.

Jag har ännu inte testat GP 2000 mAh, men de torde ju räcka lite längre.

MVH Tony
 
Etrex extern matning

PR; sa:
Fast ofta är väl den externa ingången specad från 8-10 V och uppåt.
Nej det gäller de gamla större modellerna. eTrex-serien transformerar ner spänningen i cigarettuttagssladden och jag är övertygad om att det gäller för Gekon också.

Etrex vill ha +3V som extern matning (lite mer funkar bättre, typ 3,3) Vet inte hur hög spänning den kan ta utan att ta skada, har inte vågat testa...
 
Re: Var säljs Geko?

brainbug; sa:
Är det någon som vet någon som säljer Geko i Sverige än så länge?

Geko kommer förmodligen att finnas att köpa på de flesta ställen som säljer Garmin. Gissningsvis håller någon stackare på att översätta manualen till svenska, när detta är klart kommer Geko att finnas i Sverige. Kolla med Sportmanship http://www.sportmanship.se

Per Brune
 
Storebror

Garmin har publicerat förhandsinformation om en storebror i Gekoserien, Geko 301. Det är i princip samma sak som Geko 201, fast med barometrisk höjdmätning och magnetisk kompass. Motsvarar närmast Summit i eTrexserien, alltså.

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.