Jaha, den där Geko 201 ser ju trevlig ut förutom att batteritiden ligger på 12 h enligt Garmins hemsida. Av någon anledning (vikt och storlek antar jag) så har Garmin valt R03-batterier (eller AAA som amerikanerna säger). Jämfört med R6-batterier (AA) så har R03 ca 40% kapacitet. Ok för att Garmin kan göra sin GPS 25 gram lättare och kanske 4-5 mm tunnare och 5 mm kortare, det känns ändå som om Garmin har prioriterat fel.
Trenden bland GPS-tillverkare verkar gå mot allt kortare batteritider (ej kollat utan bara känsla) medan jag själv vill ha längre. Vill man köra uppladdningsbara batterier och använda GPSen i kyla lär en Geko dö rätt snabbt. Det vore skönt att slippa byta batterier under en skridskotur.
Från gnäll till frågor:
Finns det inte ett kundintresse för längre batteritid, på det sätt som det finns på mobiltelefoner?
Är det tekniskt svårt att göra GPS betydligt mer strömsnåla? Det verkar så.
Jag antar att man skulle kunna bygga en batteripack, har någon sett Gekon och kollat hur batteriluckan ser ut och om det enkelt skulle gå att göra en batteripack till den?
-Palle
Trenden bland GPS-tillverkare verkar gå mot allt kortare batteritider (ej kollat utan bara känsla) medan jag själv vill ha längre. Vill man köra uppladdningsbara batterier och använda GPSen i kyla lär en Geko dö rätt snabbt. Det vore skönt att slippa byta batterier under en skridskotur.
Från gnäll till frågor:
Finns det inte ett kundintresse för längre batteritid, på det sätt som det finns på mobiltelefoner?
Är det tekniskt svårt att göra GPS betydligt mer strömsnåla? Det verkar så.
Jag antar att man skulle kunna bygga en batteripack, har någon sett Gekon och kollat hur batteriluckan ser ut och om det enkelt skulle gå att göra en batteripack till den?
-Palle