Geko och batteritid

Jaha, den där Geko 201 ser ju trevlig ut förutom att batteritiden ligger på 12 h enligt Garmins hemsida. Av någon anledning (vikt och storlek antar jag) så har Garmin valt R03-batterier (eller AAA som amerikanerna säger). Jämfört med R6-batterier (AA) så har R03 ca 40% kapacitet. Ok för att Garmin kan göra sin GPS 25 gram lättare och kanske 4-5 mm tunnare och 5 mm kortare, det känns ändå som om Garmin har prioriterat fel.
Trenden bland GPS-tillverkare verkar gå mot allt kortare batteritider (ej kollat utan bara känsla) medan jag själv vill ha längre. Vill man köra uppladdningsbara batterier och använda GPSen i kyla lär en Geko dö rätt snabbt. Det vore skönt att slippa byta batterier under en skridskotur.

Från gnäll till frågor:

Finns det inte ett kundintresse för längre batteritid, på det sätt som det finns på mobiltelefoner?

Är det tekniskt svårt att göra GPS betydligt mer strömsnåla? Det verkar så.

Jag antar att man skulle kunna bygga en batteripack, har någon sett Gekon och kollat hur batteriluckan ser ut och om det enkelt skulle gå att göra en batteripack till den?

-Palle

Palle_Z; sa:
Finns det inte ett kundintresse för längre batteritid, på det sätt som det finns på mobiltelefoner?

Jag antar att man skulle kunna bygga en batteripack, har någon sett Gekon och kollat hur batteriluckan ser ut och om det enkelt skulle gå att göra en batteripack till den?
Snälla du, varför skall du köpa marknadens minsta GPS som är utvecklad just med det målet och sedan göra den klumpig med nya batterier? Köp en eTrex eller GPS 7X om längre batteritid är viktigt för dig. Ha batterierna löst istället och byt när det behövs.

Om du ändå vill bygga ett externt batteripack så är det nog betydligt mycket bättre att ansluta det till strömmatningskontakten där man annars sätter cigarettadapterkabeln än att modifiera batteriluckan.

Jag tror att de flesta kunder nöjer sig med drifttider på 8-20 timmar, speciellt när det är standardbatterier som man kan ha med sig en packe och byta på kvällen. Därför prioriterar nog inte tillverkarna det området även om GPS:erna trots allt ofta blir lite snålare (utom i just Geko-fallet där man haft andra mål).

De allra flesta GPS:er har strömsparlägen om man behöver längre drifttid.

Palle_Z; sa:
Är det tekniskt svårt att göra GPS betydligt mer strömsnåla? Det verkar så.

En GPS utför otroligt mycket komplexa beräkningar när den tar emot data. Att utföra tusentals multiplikationer / sekund kostar ström. WAAS kostar det också, samt 12 parallella kanaler.

En mobiltelefon som är i standby har en betydligt enklare funktion (om vi inte pratar 3G telefoner). "Lyssna om någon pratar med mig", däremot när den sänder beräknar den också en hel massa (talkodningar...) och därför gör den då av med mycket ström. (iofs så sänder den radio också)

Däremot saknar jag på min Garmin den funktion som Silva har att var 5 minut slå på mottagning och hämta en position för att sedan gå in i viloläget igen. Det vore perfekt att ha vid vandring över flera dagar.

matbj; sa:
Däremot saknar jag på min Garmin den funktion som Silva har att var 5 minut slå på mottagning och hämta en position för att sedan gå in i viloläget igen. Det vore perfekt att ha vid vandring över flera dagar.
Har inte du en Vista? Om du i System Setup väljer GPS kan du där ställa in Battery Saver mode. Det gör att GPS:en uppdaterar sin position mer sällan. Tyvärr anger man som vanligt inte HUR sällan men det kanske någon annan vet?

PR; sa:
Om du i System Setup väljer GPS kan du där ställa in Battery Saver mode. Det gör att GPS:en uppdaterar sin position mer sällan. Tyvärr anger man som vanligt inte HUR sällan men det kanske någon annan vet?

Det ger en uppdatering ungefär var 3 sekund om jag kommer ihåg rätt. Jag söker en funktion där allt är avstängt inklusive display-uppdatering och bara var 5 eller var 15 minut vaknar processorn upp och tar en position. En positionshämtning tar ca 30 sekunder. Detta ger utnyttjandetid på 10% alternativt 3 %. Med 15 minuter intervall skulle det ge batterilivslängd på ca 10h / 0.03 = 14 dygn...
Allt under förutsättning att man inte använder GPS'ens display (vilket iofs inte är så troligt under 2 veckor....)

Om man har GPS'en på en vandring skulle det vara väldigt användbart (roligt), trots att man har sporadiska data. Dessutom har man alltid aktuella almanacks-data om man vill ha en position snabbt.

Det borde inte vara svårt att göra en mer avancerad funktion där man själv väljer "sov-tid" för mottagaren och om man vill använda displayen eller inte. Antar att inte många har efterfrågat sådant.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
PR; sa:
Snälla du, varför skall du köpa marknadens minsta GPS som är utvecklad just med det målet och sedan göra den klumpig med nya batterier? Köp en eTrex eller GPS 7X om längre batteritid är viktigt för dig. Ha batterierna löst istället och byt när det behövs.

Jag kommer nog inte att köpa en Geko, var mest nyfiken på hur man valt att positionera sig på marknaden. Det som var mest intressant med Gekon för mig var att den hade 10.000 trackpoints.

Om du ändå vill bygga ett externt batteripack så är det nog betydligt mycket bättre att ansluta det till strömmatningskontakten där man annars sätter cigarettadapterkabeln än att modifiera batteriluckan.

Fast ofta är väl den externa ingången specad från 8-10 V och uppåt. Det blir onödigt många batterier i packen då, för Gekon hade det räckt med två laddbara R6 batterier för att den skulle klara sig en hel dag.

Därför prioriterar nog inte tillverkarna det området även om GPS:erna trots allt ofta blir lite snålare (utom i just Geko-fallet där man haft andra mål).

Ja, GPSerna har generellt blivit strömsnålare men ändå fått kortare batteritid eftersom man minskat antalet/typ av batterier. GPS 12CX hade 36 h, Etrex 22 h, GPS 76 16 h, Geko 12 h.
Lite trist att inte Garmin gör en variant som går åt andra hållet, allt som behövs är ju annan mekanik så att man får plats med mer batterier.

De allra flesta GPS:er har strömsparlägen om man behöver längre drifttid.

Är det någon som har koll på vad det är som drar ström? Är det display, processor, förstärkare eller vad är det? Många telefoner har ju skärmsläckare nuförtiden, har GPSerna det också?

-Palle

Palle_Z; sa:
Det som var mest intressant med Gekon för mig var att den hade 10.000 trackpoints.
Det har eTrex Vista fr.o.m. version 3.10 också och det kommer säkert i andra modeller efter hand.
Fast ofta är väl den externa ingången specad från 8-10 V och uppåt.
Nej det gäller de gamla större modellerna. eTrex-serien transformerar ner spänningen i cigarettuttagssladden och jag är övertygad om att det gäller för Gekon också.
Är det någon som har koll på vad det är som drar ström? Är det display, processor, förstärkare eller vad är det? Många telefoner har ju skärmsläckare nuförtiden, har GPSerna det också?
Så vitt jag vet har ingen GPS skärmsläckare. Det var en sådan jag tänkte på när jag ovan skissade på hur energisparfunktioner skulle kunna vara utformat i mjukvaran.

Lita inte på katalogdata

Det där med hur länge batterierna räcker enligt GPS tillverkaren (Garmin i detta fall) ska man nog inte lite på. Dom talar inte om vilka batterier (fabrikat + modell) man ska använda för att få ”katalogdata”. Kanske är det så att den kortare drifttiden på nyare modeller av Garmin, beror på att dom blivit ”ärligare” på senare tid.

Vissa tester med laddningsbara batterier har gjorts http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17254 och http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12260

Jag undrar vilka batterier jag ska använda för att kunna få batterierna i min 12 CX att räcka 36 h.

Per Brune

PR; sa:
Det har eTrex Vista fr.o.m. version 3.10 också och det kommer säkert i andra modeller efter hand.

Nej det gäller de gamla större modellerna. eTrex-serien transformerar ner spänningen i cigarettuttagssladden och jag är övertygad om att det gäller för Gekon också.

Intressant, tack för infon. Har möjlighet att köpa en Etrex Vista av en kompis. Lite overkill i funktionalitet för mig men det får jag väl leva med :)

Så vitt jag vet har ingen GPS skärmsläckare. Det var en sådan jag tänkte på när jag ovan skissade på hur energisparfunktioner skulle kunna vara utformat i mjukvaran.

Jag lyckades hitta siffror på strömförbrukning på en Vista. 50 mA utan mottagare på och 120 mA med mottagaren på. Det verkar alltså vara mottagaren som drar den mesta strömmen + eventuellt som någon skrev någonstans att processorn drar mer ström när den jobbar mer.

Skaffar jag Vistan så kommer jag kanske jämföra strömförbrukning mellan en skärmbild med många pixlar tända med en skärmbild med få tända pixlar för att se om det är någon skillnad.

Funderar oxå på att kolla vid vilken spänning som den börjar larma för låg spänning och när den stänger av sig. På så sätt kan man använda urladdningskurvor för batterier för att kolla hur många mAh man får ur ett batteri och med strömförbrukningssiffrorna ta reda på hur länge den GPSen borde gå. Nu är det iofs ofta ett tydligt knä för Ni-MH batterier men det flackar av i lägre temperaturer.

-Palle

Palle_Z; sa:
Skaffar jag Vistan så kommer jag kanske jämföra strömförbrukning mellan en skärmbild med många pixlar tända med en skärmbild med få tända pixlar för att se om det är någon skillnad.

Att ha en statisk skärmbild på en LCD är obetydlig skillnad mellan att ha en pixel tänd och en pixel släckt. Det som däremot är jobbigt/dyrt/strömätande är att beräkna vad som ska stå på displayen hela tiden och skicka uppdateringar.

Jag är helt övertygad om att det går att se skillnad i strömförbrukning om du har en mapsource-karta ilagd och sedan har rejäl zoom så att alla småvägar visas jämfört med bara baskartan. Kurs-upp är säkert dyrare än norr-upp. En av de billigare sidorna att ha fram på displayen är säkert inställningssidan som bara uppdaterar displayen med en klocka.

Palle_Z; sa:
Intressant, tack för infon. Har möjlighet att köpa en Etrex Vista av en kompis. Lite overkill i funktionalitet för mig men det får jag väl leva med :)
Det är en härlig burk. Glöm inte att stänga av den elektroniska kompassen bara då den drar en hel del ström. Att överhuvudtaget ha kartor är naturligtvis också krävande då det ger mycket skärmuppdatering för minsta rörelse och processorn måste naturligtvis jobba hårdare om den skall hålla reda på kartorna. Med din "fixering" (inte illa menat men du är faktiskt ovanligt strömförbrukningsintresserad :)) kanske en vanlig eTrex är ett bättre val?

Noterade också att uppgiven drifttid är i batterisparläge vilket kan förklara att man inte ser sådana drifttider vid normal användning. Någon gång kanske man dristar sig till att tända belysningen också och då är man ju körd.
Funderar oxå på att kolla vid vilken spänning som den börjar larma för låg spänning och när den stänger av sig. På så sätt kan man använda urladdningskurvor för batterier för att kolla hur många mAh man får ur ett batteri och med strömförbrukningssiffrorna ta reda på hur länge den GPSen borde gå.
Överteoretiserar du inte detta en aning? Vad är det som säger att dina strömförbrukningsuppgifter är hundraprocentigt tillförlitliga. Om de överhuvudtaget kommer från Garmin är de förmodligen uppmätta på en labbplattform på prototypstadiet för länge, länge sedan. Om de bytt någon enda komponent under tiden kan de ju vara lite felaktiga. Praktiska prov tror jag är både enklare och mer tillförlitliga.

Har aldrig testat dem själv men Litiumbatterier sägs ju vara betydligt mycket bättre i kyla som du också uttryckte oro för.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips