Gaskök till längre ensamvandring

Planerar en längre ensamvandring i sommar, möjligen Sarek.

En sak jag funderar på är vilket gaskök jag bör ta med? Planen är att i princip bara koka vatten till frystorkat, kaffe, soppor, etc. Det blir alltså inte tal om riktig matlagning.

Äger själv ett gammalt Primus Easyfuel som är inköpt någon gång strax efter millennieskiftet. Det är stadigt och robust men inte så lätt. Jag brukar använda det medföljande vindskyddet av tjock aluminiumfolie.

Ett alternativ är att låna ett toppmonterat litet kök av en kompis. Vet inte vilken modell han har, men rimligen sparar jag då några hundra gram i vikt. Å andra sidan blir det nog sämre bränsle-ekonomi eftersom man inte bör svepa in det i ett vindskydd -> därmed behövs mer gas.

Ett annat alternativ är så klart att köpa något mer modernt, JetBoil eller liknande. Är dock inte så tilltalad av att byta ut fullt fungerande grejer så i så fall krävs starka argument.

Har ni några råd och synpunkter?
/Calle
 
MSR Pocket Rocket( 75g) har funkat fint för mig. Klart det finns bättre kök men jag har stekt pannkakor och omeletter och gjort kakor och så klart kokat vatten och grytor och det har gått bra för det mesta. Jag kör utan vindskydd men använder vid behov (väldigt stark vind) ryggsäck eller sten för att få lite lä.

Finns även en tråd här där nån gör ett eget test av olika kök i vind och PocketRocket klarar sig bra med sitt lilla inbyggda vindskydd.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=88606

Jag har ett JetBoil också men det är jobbigt att hantera och diska tycker jag. Det går inte att lyfta kastrullen med en hand pga nån klickmekanism, känns rangligt och konstigt. Men smaken är som baken =D
 
Trangia 27 trimma det genom ta bort de kastrull du ejbehöver lite tyngre b, men ändå ett fungerande kök,, hade varit mittval
 
Tack för råd och synpunkter. Ska ta och titta på min kompis lilla toppmonterade kök, det lutar åt att jag lånar det.
 
Pocket Rocket 2

Jag gjorde ett vindskydd av en ölburk. Vindskyddet fick plats i kokkärlet tillsammans med tändstål, brännare och fotstöd till gasbehållaren. Gasbehållaren var på 450 g så den fick bo i ryggsäcken själv, annars får en mindre behållare plats i kokkärlet och man har med sig allt man behöver för att laga till mat/värma vatten.
Vindskyddet, som jag gjort två hål i, hakade jag på två av benen på brännaren. Det fungerade bra.
 

Bilagor

  • DSC_0109.jpg
    DSC_0109.jpg
    72.2 KB · Visningar: 1,813
Gas är ju ganska tungt att bära på så att hitta en effektiv setup med vindskydd / brännare som drar så lite gas som möjligt är viktigt för mig.

Jag letar också efter en mindre och lättare brännare. Använder Primus express spider II nu som väger 197gram med en brinntid på 119min.
En 230g gas klarar jag mig på i 7-8 dagar. Kokar upp ca. 6dl vatten 3gånger om dagen.

Några alternativ jag kollat på är:
- MSR pocketrocket 2 73g brinntid 60min
- Soto amicus 81g brinntid 90min
- Crux lite 86g brinntid 90min
- Primus microntrail 94g brinntid 85min
brinntiden är på en 230g gas

Kanske dessa brännare ovan räcker 1vecka. Någon som har en toppmonterad brännare som klarar sig på en 230g gas i 7dagar med 3 uppkok om dagen?
 
Jag har ett Optimus Crux Lite som jag använt i ett antal år vid det här laget och en 230g-tub brukar räcka 8-9 dagar -- och aldrig så vitt jag kan påminna mig kortare än en vecka.

Utnyttjandet för detta har då i allmänhet sett ut så här:
  • Morgon: Uppkok av ca 2 dl tevatten + ½ l termosvatten till lunch, kokning av 1 portion havregrynsgröt
  • Kväll: Uppkok av ca 4 dl vatten till frystorkat + ca 3 dl termosvatten till kvällsfika
Det borde kunna motsvara tre uppkok per dag. Köket används endast under vindskyddade förhållanden. Observera att effekten stadigt minskar i och med att trycket i tuben minskar, så koktiderna ökar, och på slutet är det väldigt dålig fart -- men det funkar.
 
Jetboil me 100g har jag kokat upp minst 11 liter vatten till torrfoder.. Ska du tillaga mat i kastrull så går de åt väldigt mkt mer gas beroende vad de är som ska lagas..
 
Tycker brinntiden är ganska ointressant då den beror på hur mycket bränsle man släpper fram genom kranen.

Också ganska ointressant att vet "koktider" om man inte vet vilka kärl som använts och tempen på vattnet.

Använder själv ett trangia 27 ha. Dels för att det är vindskyddat i alla lägen. Dels för att det alltid står stadigt och till sist för att det är bränslesnålt (~10g gas/liter vatten). Minuset är väl att det är ganska tungt om man jämför med andra kök.

Vill också ha ett kök man kan laga mat på under längre turer (14+ dagar).

Om man slänger in vinterförhållanden använder jag även då ett trangia, men då ett 25 ha, med en primus omnifuel brännare monterad i köket.
 
Prisvärd och lätt

Vi (2 personer) anvendte følgende set-up på en 10-dagestur fra Bodø og rundt om Sulitelma.

pinguin surpass titan gasbrænder 48g
Trangia 1l gryde fra 27-model. 79g
"tamoj(?)" fra minitrangia. 20g
sølvpapir til låg. 8g

i alt 155g

Vi anvendte ikke læskærm, men brugte os selv, rygsække og skumunderlag som vindskærm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...