Gaskök i östeuropa och adapters?

Hej!

Jag ska cykla genom Polen, Rumänien och Ukraina troligtvis mot svarta havet i sommar och har lite funderingar kring bränslet till köket jag har. Finns det gasflaskor att köpa av den typer som skruvas på? Om det inte finns, är det någon som har erfarenhet av denna adapter http://www.actionoutdoors.co.uk/shop/edelrid-valve-cartridge-adapter-p-880.html? Den ska tydligen göra så att "klick" gasflaskorna ska kunna fästas om man har en "skruva på" lösning. Om ingen av denna lösningar fungerar blir jag tvungen att köpa en dyr och stor multifuel adapter till mitt Trangia kök.
 
Hej!

Jag ska cykla genom Polen, Rumänien och Ukraina troligtvis mot svarta havet i sommar och har lite funderingar kring bränslet till köket jag har. Finns det gasflaskor att köpa av den typer som skruvas på? Om det inte finns, är det någon som har erfarenhet av denna adapter http://www.actionoutdoors.co.uk/shop/edelrid-valve-cartridge-adapter-p-880.html? Den ska tydligen göra så att "klick" gasflaskorna ska kunna fästas om man har en "skruva på" lösning. Om ingen av denna lösningar fungerar blir jag tvungen att köpa en dyr och stor multifuel adapter till mitt Trangia kök.

Du hittar gasflaskor i alla större städer och även i många mindre. Köp två flaskor när du har möjlighet så du har en i reserv. När du har tömt ena flaskan är det bara att leta efter ett ställe att köpa en ny. Du kommer att hitta ett ställe innan den andra flaskan är tom.

/Stellan
 
Tack för ett snabbt svar Stellan. Grymt skönt att slippa adapter. Men finns det "skruva på" gasflaskor, eller borde jag köpa en adapter så jag kan använda "klick" gasflaskorna?
 
Jag kan bara svara för Rumänien. Där finns tuber med Primus-gängning i outdoorbutiker i större städer (Brasov, Sibiu, Cluj, Bukarest mfl). Annars finns 190-gramstuber utan ventil (även kallad ekonomigas) att hitta även på lanthandlar i byar och på supermarkets (vanligt över hela Balkan!) men för dem behöver du en adapter. Den adapter du har länkat till är mellan Primus-ventil och Campingaz-ventil - du behöver en sån här adapter istället.
 
Jag kan bara svara för Rumänien. Där finns tuber med Primus-gängning i outdoorbutiker i större städer (Brasov, Sibiu, Cluj, Bukarest mfl). Annars finns 190-gramstuber utan ventil (även kallad ekonomigas) att hitta även på lanthandlar i byar och på supermarkets (vanligt över hela Balkan!) men för dem behöver du en adapter. Den adapter du har länkat till är mellan Primus-ventil och Campingaz-ventil - du behöver en sån här adapter istället.

Jag ska cykla genom Baltikum i sommar. Polen-Litauen, Lettland och slutligen Estland. Någon som vet hur det ser ut där med tuber? Länken i Karpaterna.se:s inlägg är gammal och obrukbar, någon som vet vilken sorts adapter man kan tänkas behöva?

Finns det tuber att tillgå har jag nog tänkt köpa ett trangia-kök av mindre modell med en gasbrännare till.
 
I vaje fall i Polens och Slovakiens bergsregioner finns gaspatroner med Primusgängning i praktiskt taget alla sport- och friluftsbutiker, ibland även o vanliga matvaruaffärer.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.