gasflaskor på flyget?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan,
om vi bortser från hur enkelt det oftast är att få tag i gas till brännarna så undrar jag ; hur reagerar gas flaskor på tryck förändringen som det innefattar att ha dom förvarade i en ryggsäck som ligger i last utrymmet på ett flygplan?

Jag antar/gissar "inte alls, dom kommer bara att vara såpass kalla att dom inte funkar ett tag iom att gasen kommer att vara i näst intill flytande form under flygresan och en tid efter du har landat".

Någon som har några bättre gissningar, eller som - ännu bättre - vet?
 
Inte alls :) De kommer utan vidare klara det något lägre trycket. Trycksänkningen i ett flygplan är försumbar jämfört med det högsta tryck gasflaskan är dimensionerad för. Jag vet inte hur kallt det är i lastutrymmet men jag har aldrig varit med om att något frusit där.

Dock: gör det inte! Det är inte tillåtet, flaskan kan gå sönder under brysk hantering, vid brand ombord kan det avsevärt förvärra läget mm mm
 
Trycket i kabinen ligger på´ungefär 0.8 av det normala... Lastrummet är uppvärmt och trycksatt, så det är inga problem med den saken

// Patrik

Boots; sa:
Inte alls :) De kommer utan vidare klara det något lägre trycket. Trycksänkningen i ett flygplan är försumbar jämfört med det högsta tryck gasflaskan är dimensionerad för. Jag vet inte hur kallt det är i lastutrymmet men jag har aldrig varit med om att något frusit där.

Dock: gör det inte! Det är inte tillåtet, flaskan kan gå sönder under brysk hantering, vid brand ombord kan det avsevärt förvärra läget mm mm
 
lastrummet

När det gäller gasflaskor är vi mest oroade för att de skall läcka. En gasbrand är ju naturligtvis förödande. Sedan finns ju alltid risken att olika kemiska substanser reagerar med varandra vilket naturligtvis kan få oanade följder. Beträffande temperaturen så leds den "begagnade" kabinluften ned i lastrummen innan den dumpas överbord så temperaturen är i princip den samma som i passagerarkabinen./ R
 
Re: lastrummet

Jag hoppas att ingen anser sig "ha koll på riskerna" bara genom att veta att undertrycket inte skadar flaskan, och därför packar ned gasen i sitt incheckade bagage. Till skillnad från mobiltelefoner så kan ju inte faran med brandfarlig gas vid en olycka ifrågasättas av någon. Så jag hoppas att det är en regel folk kan med att följa.

Men det finns väl alltid personer som tycker att dom vet bättre.. :/

(Kan tillägga att mina ölflaskor klarade en flygresa trots tryck, temp etc.. :) Väl inplastat dock.)


BOBen; sa:
Beträffande temperaturen så leds den "begagnade" kabinluften ned i lastrummen innan den dumpas överbord så temperaturen är i princip den samma som i passagerarkabinen./ R

Varför ventilerar man lastrummet över huvud taget?

Gör man på samma sätt på alla plan?
 
Re: Re: lastrummet

millimeter; sa:
Jag hoppas att ingen anser sig "ha koll på riskerna" bara genom att veta att undertrycket inte skadar flaskan, och därför packar ned gasen i sitt incheckade bagage. Till skillnad från mobiltelefoner så kan ju inte faran med brandfarlig gas vid en olycka ifrågasättas av någon. Så jag hoppas att det är en regel folk kan med att följa.

Men det finns väl alltid personer som tycker att dom vet bättre.. :/

(Kan tillägga att mina ölflaskor klarade en flygresa trots tryck, temp etc.. :) Väl inplastat dock.)


BOBen; sa:
Beträffande temperaturen så leds den "begagnade" kabinluften ned i lastrummen innan den dumpas överbord så temperaturen är i princip den samma som i passagerarkabinen./ R

Varför ventilerar man lastrummet över huvud taget?

Gör man på samma sätt på alla plan?

Förvaras inte djur under transport i luft i lastutrymmet?
 
Re: Re: lastrummet

Varför ventilerar man lastrummet över huvud taget?

Gör man på samma sätt på alla plan?

Du sitter i lastytrymmet :) Tryckkabinen i ett flygplan har formen av en cylinder (nu kommer någon petimäter att skriva att det inte alltid är så ;)) Cylinderformen ger hållfasthet.

"Golvet" i passagerarutrymmet är en avskiljare mellan passagerare och bagage som kan flyttas/tas bort efter behov.

Det finns flera anledningar till att ha samma klimat i hela planet, bla:

- det är smidigast att släppa in luft högst upp och
suga ut längst ner för att få genomventilation.
- det blir mindre problem med kondens (varma/kalla ytor)
- man ventilerar bort eventuellt skadliga/brandfarliga
gaser från bagaget
- allt som man får ha med i bagaget mår inte
bra av att kylas ner till den omgivande temperaturen
- etc...

/Henrik
 
Gastuber på flyget

Det är tyvärr förbjudet att ha gastuber på flyget, åtminstånde till Island. I sommras blev min brors bagage kvar på Island då han fortfarande hade 2 tuber i bagaget, en vecka senare blev han tvungen att ge tillåtelse till tullen på Island att kasta tuberna innan dom skicka hem bagaget.

Tompa.
 
Tornugglan; sa:
Trycket i kabinen ligger på´ungefär 0.8 av det normala... Lastrummet är uppvärmt och trycksatt, så det är inga problem med den saken

// Patrik

Lastrummen är inte alls uppvärmda jämt. I vissa modeller är det varmt i de främre lastrummen, i andra de bakre, i vissa inte alls och i vissa kan man slå på värmen om man transporterar djur t.ex.
Väskor kan vara fastfrusna i golvet ibland så nog kan det vara kallt i lastrummen.

Daniel
Flygplanslastare
 
Alla potentiella risker ska uteslutas

Det är nog inga som helst problem att transportera gasflaskor på flyg. Säkerligen flygs det mängder med gas ombord på transportflygplan. Och att gas skulle vara en försvårande faktor vid en olycka är nog nonsen det också med tanke på de stora mängder flygfotogen och alkohol som finns ombord. Men man vill säkert har koll på vad som finns i lasten i alla fall. Att flygbolagen och flygsäkerhetsmyndigheterna har valt att förbjuda gasbehållare i vanliga passagerarflygplan är kanske rätt, jag vet inte. Men man kan ju anta att de vill göra passagerarflygplanen så säkra som möjligt och som ett led i nollvisionen så ska alla potentiella risker uteslutas. Även om risken är 1/50 miljoner så vill man ta bort risken, det är ett sundhetstecken. En gasbehållare som får fel på ventilen så att gas börjar sipra ut vill man nog undvika till varje pris.

Vi friluftsmänniskor är för dåliga kunder hos flygbolagen. Oss lyssnar man inte på. Andra grupper är betydligt starkare tex rökare som får medföra tändare. Alkohol är ju minst lika brandfarligt som gas men det har ju inte heller varit något problem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5
sofiah Justera ryggen på en Matrix? Transportera 2
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.