gasflaskor på flyget?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan,
om vi bortser från hur enkelt det oftast är att få tag i gas till brännarna så undrar jag ; hur reagerar gas flaskor på tryck förändringen som det innefattar att ha dom förvarade i en ryggsäck som ligger i last utrymmet på ett flygplan?

Jag antar/gissar "inte alls, dom kommer bara att vara såpass kalla att dom inte funkar ett tag iom att gasen kommer att vara i näst intill flytande form under flygresan och en tid efter du har landat".

Någon som har några bättre gissningar, eller som - ännu bättre - vet?
 
Inte alls :) De kommer utan vidare klara det något lägre trycket. Trycksänkningen i ett flygplan är försumbar jämfört med det högsta tryck gasflaskan är dimensionerad för. Jag vet inte hur kallt det är i lastutrymmet men jag har aldrig varit med om att något frusit där.

Dock: gör det inte! Det är inte tillåtet, flaskan kan gå sönder under brysk hantering, vid brand ombord kan det avsevärt förvärra läget mm mm
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Trycket i kabinen ligger på´ungefär 0.8 av det normala... Lastrummet är uppvärmt och trycksatt, så det är inga problem med den saken

// Patrik

Boots; sa:
Inte alls :) De kommer utan vidare klara det något lägre trycket. Trycksänkningen i ett flygplan är försumbar jämfört med det högsta tryck gasflaskan är dimensionerad för. Jag vet inte hur kallt det är i lastutrymmet men jag har aldrig varit med om att något frusit där.

Dock: gör det inte! Det är inte tillåtet, flaskan kan gå sönder under brysk hantering, vid brand ombord kan det avsevärt förvärra läget mm mm
 
lastrummet

När det gäller gasflaskor är vi mest oroade för att de skall läcka. En gasbrand är ju naturligtvis förödande. Sedan finns ju alltid risken att olika kemiska substanser reagerar med varandra vilket naturligtvis kan få oanade följder. Beträffande temperaturen så leds den "begagnade" kabinluften ned i lastrummen innan den dumpas överbord så temperaturen är i princip den samma som i passagerarkabinen./ R
 
Re: lastrummet

Jag hoppas att ingen anser sig "ha koll på riskerna" bara genom att veta att undertrycket inte skadar flaskan, och därför packar ned gasen i sitt incheckade bagage. Till skillnad från mobiltelefoner så kan ju inte faran med brandfarlig gas vid en olycka ifrågasättas av någon. Så jag hoppas att det är en regel folk kan med att följa.

Men det finns väl alltid personer som tycker att dom vet bättre.. :/

(Kan tillägga att mina ölflaskor klarade en flygresa trots tryck, temp etc.. :) Väl inplastat dock.)


BOBen; sa:
Beträffande temperaturen så leds den "begagnade" kabinluften ned i lastrummen innan den dumpas överbord så temperaturen är i princip den samma som i passagerarkabinen./ R

Varför ventilerar man lastrummet över huvud taget?

Gör man på samma sätt på alla plan?
 
Re: Re: lastrummet

millimeter; sa:
Jag hoppas att ingen anser sig "ha koll på riskerna" bara genom att veta att undertrycket inte skadar flaskan, och därför packar ned gasen i sitt incheckade bagage. Till skillnad från mobiltelefoner så kan ju inte faran med brandfarlig gas vid en olycka ifrågasättas av någon. Så jag hoppas att det är en regel folk kan med att följa.

Men det finns väl alltid personer som tycker att dom vet bättre.. :/

(Kan tillägga att mina ölflaskor klarade en flygresa trots tryck, temp etc.. :) Väl inplastat dock.)


BOBen; sa:
Beträffande temperaturen så leds den "begagnade" kabinluften ned i lastrummen innan den dumpas överbord så temperaturen är i princip den samma som i passagerarkabinen./ R

Varför ventilerar man lastrummet över huvud taget?

Gör man på samma sätt på alla plan?

Förvaras inte djur under transport i luft i lastutrymmet?
 
Re: Re: lastrummet

Varför ventilerar man lastrummet över huvud taget?

Gör man på samma sätt på alla plan?

Du sitter i lastytrymmet :) Tryckkabinen i ett flygplan har formen av en cylinder (nu kommer någon petimäter att skriva att det inte alltid är så ;)) Cylinderformen ger hållfasthet.

"Golvet" i passagerarutrymmet är en avskiljare mellan passagerare och bagage som kan flyttas/tas bort efter behov.

Det finns flera anledningar till att ha samma klimat i hela planet, bla:

- det är smidigast att släppa in luft högst upp och
suga ut längst ner för att få genomventilation.
- det blir mindre problem med kondens (varma/kalla ytor)
- man ventilerar bort eventuellt skadliga/brandfarliga
gaser från bagaget
- allt som man får ha med i bagaget mår inte
bra av att kylas ner till den omgivande temperaturen
- etc...

/Henrik
 
Gastuber på flyget

Det är tyvärr förbjudet att ha gastuber på flyget, åtminstånde till Island. I sommras blev min brors bagage kvar på Island då han fortfarande hade 2 tuber i bagaget, en vecka senare blev han tvungen att ge tillåtelse till tullen på Island att kasta tuberna innan dom skicka hem bagaget.

Tompa.
 
Tornugglan; sa:
Trycket i kabinen ligger på´ungefär 0.8 av det normala... Lastrummet är uppvärmt och trycksatt, så det är inga problem med den saken

// Patrik

Lastrummen är inte alls uppvärmda jämt. I vissa modeller är det varmt i de främre lastrummen, i andra de bakre, i vissa inte alls och i vissa kan man slå på värmen om man transporterar djur t.ex.
Väskor kan vara fastfrusna i golvet ibland så nog kan det vara kallt i lastrummen.

Daniel
Flygplanslastare
 
Alla potentiella risker ska uteslutas

Det är nog inga som helst problem att transportera gasflaskor på flyg. Säkerligen flygs det mängder med gas ombord på transportflygplan. Och att gas skulle vara en försvårande faktor vid en olycka är nog nonsen det också med tanke på de stora mängder flygfotogen och alkohol som finns ombord. Men man vill säkert har koll på vad som finns i lasten i alla fall. Att flygbolagen och flygsäkerhetsmyndigheterna har valt att förbjuda gasbehållare i vanliga passagerarflygplan är kanske rätt, jag vet inte. Men man kan ju anta att de vill göra passagerarflygplanen så säkra som möjligt och som ett led i nollvisionen så ska alla potentiella risker uteslutas. Även om risken är 1/50 miljoner så vill man ta bort risken, det är ett sundhetstecken. En gasbehållare som får fel på ventilen så att gas börjar sipra ut vill man nog undvika till varje pris.

Vi friluftsmänniskor är för dåliga kunder hos flygbolagen. Oss lyssnar man inte på. Andra grupper är betydligt starkare tex rökare som får medföra tändare. Alkohol är ju minst lika brandfarligt som gas men det har ju inte heller varit något problem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips