Gasåtgång

En tub på 440 g räckte för mig och sambon när vi var på Fjällvandring i Aurlandsdalen en vecka. Vi lagade frukost, lunch och middag + kaffe på vandringen.
 
Vi kör oftast Trangia med gas och enligt vår erfarenhet räcker en 450g tub i 9-dagar för två personer och Trangia 27, eller 6-7 dagar för 3-personer med Trangia 25 - frukost+luch+middag samt varm dryck.
 
En tub på 440 g räckte för mig och sambon när vi var på Fjällvandring i Aurlandsdalen en vecka. Vi lagade frukost, lunch och middag + kaffe på vandringen.
Vi kommer att ha 13 vandringsdagar, så det blir precis att det räcker. Med tanke på att det kan vara kallt ute så tar jag en reservtub med mig, dock ej full. Sept 2019 kröp det ned en bit under nollan, så det frös i pölarna.
 
(...) Gasåtgången var i snitt 6-7 g/måltid (...) Jag hade vindskydd och isolering (grytmysare) runt kokkärlet. (...)
Tack, väldigt användbart planeringsunderlag! Det har varit många diskussioner och olika bud om gasåtgång, men då har man ofta jämfört äpplen med päron, p g a att antalet varma måltider och/eller drycker per dag skiljer sig kraftigt mellan olika personer. Åtgång per måltid blir så mycket mer meningsfullt. Jag hamnar nog på snarlika värden, förutsatt "färdigkokning" i grytmysaren. Men jag tar (oftast) fram köket en gång per dag, så jag klarar en tvåveckorstur på en 100 g-tub :)

Hur länge i genomsnitt har du maten kokande per måltid (särskilt för en komplett middag/kvällsmat), och hur många dl vätska /måltid (grovt i snitt) handlar det om?
 
Senast ändrad:
Tänkte delge mina erfarenheter om gasåtgång, då jag under vecka 30 var i Bunnerfjällen och hade 14 tillfällen då jag använde mitt gaskök. Gasåtgången var i snitt 6-7 g/måltid och per dag gick det åt max 25 g/dag.
Jag hade vindskydd och isolering (grytmysare) runt kokkärlet.

Nu håller jag på att torka mat för att bland annat vandra i Muddus nationalpark igen i september.

Brännaren jag har är en MSR Pocket Rocket 2, vindskyddet är en ölburk och grytmysaren är tillklippt av ett tunt liggunderlag. Kokkärlet är Biltemas på 0,9/0,5 liter i meshnät.

Köpte en 440 g gastub idag, som precis lär räcka. 440/7=62 måltider. Med 13 dagar och 5 måltider/värma kaffevatten (med brännaren) blir det 13x5=65 måltider. Jag chansar på detta...får räcka med en tub. Kanske att jag tar med en extratub (230 g) som inte är full.

Kanske bra med en extratub, då det lär vara kallare nu än under vecka 30.

Har du koll på hur många gram/liter detta motsvarar.
Jag är bara nyfiken, och det är så jag brukar räkna ihop det =)
 
Tack, väldigt användbart planeringsunderlag! Det har varit många diskussioner och olika bud om gasåtgång, men då har man ofta jämfört äpplen med päron, p g a att antalet varma måltider och/eller drycker per dag skiljer sig kraftigt mellan olika personer. Åtgång per måltid blir så mycket mer meningsfullt. Jag hamnar nog på snarlika värden, förutsatt "färdigkokning" i grytmysaren. Men jag tar (oftast) fram köket en gång per dag, så jag klarar en tvåveckorstur på en 100 g-tub :)

Hur länge i genomsnitt har du maten kokande per måltid (särskilt för en komplett middag/kvällsmat), och hur många dl vätska /måltid (grovt i snitt) handlar det om?
Kokar bara upp. Kokkärlet är 0,9 liter.
 
Hur mycket gas brukar du använda för att koka upp en måltid? Jag kokar bara upp...sedan stänger jag av gasen.
Så gör jag också. Kör också grytmysare.

Men jag tänkte mest att det skulle vara kul att jämföra, och då är det intressant med både g/liter och g/måltid. En måltid är ju inte en annan lik.

Den senaste fjällturen låg jag på 15g/l totalt över hela turen. Jag hade en måttkopp och mätte allt vatten jag kokade (nörd).

Den lunch jag kör med (jag har samma lunch hela turen) kräver 1,25 dl vatten, så det blir ju typ knappt 2 g gas (givet att förbrukningen är linjär mot kokvolymen, vilket den nog inte är).

Middag har jag två varianter på (gäller ju att äta varierat!). 4,5-5 dl vatten för den ena och 3,5 dl för den andra, vilket då blir kring 5,25-7,5 g gas.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.