Gasåtgång

Surfade på lite gasbrännare (efter att ha läst jamos recension på sin Coleman F1 Lite ) och hittade denna engelska webshop: http://www.gear-zone.co.uk/eshop/Coleman-F1-Lite-Stove.html

Tycker de har en intressant uppgift om brännaren som jag inte sett tidigare, oavsett märke etc. Det är hur mkt gas den puffar ut: Gas outflow: 346 g/h

Är det bara Coleman som kör med den upplysningen eller?

En intressant upplysning, men bara för att undvika missförstånd: baserar sig 346 g/h på maximal effekt?

Mvh /Joel
 
(Nu har nat skumt hant med mitt tangentbord..)

Ar puffskalan linjaer, dvs far man halva puffandet om man vrider reglaget halvvags? Det borde vara sa?
 
(Nu har nat skumt hant med mitt tangentbord..)

Ar puffskalan linjaer, dvs far man halva puffandet om man vrider reglaget halvvags? Det borde vara sa?

Alltså... Nu får du tänka dig för jääääkligt noga... Hur ska du formulera ditt nästa inlägg? Slösa inte bort det hur som helst.

HåkanF
 
Senast ändrad:
Alltså... Nu får du tänka dig för jääääkligt noga... Hur ska du formulera ditt nästa inlägg? Slösa inte bort det hur som helst.

HåkanF

Jag tänkte faktiskt skriva ett svar till bl a dig i "Moder Jord"-tråden sent inatt, men ångrade mig i sista stund, så mitt "är puffen linjär?"-inlägg skulle egentligen ha varit nummer 1000.

Nu blev det HÄR nummer 1000 och det blev ju nåt alldeles speciellt. :)
 
ca 5 gram per minut mätte jag en gång att coleman f1 lite förbrukar på full effekt. det var med några olika halvfulla burkar. så siffran som uppges kan nog stämma initialt.
 
Hej,

Biltema anger 126 g / tim för sitt toppmonterade (17-607).
Verkar ju oerhört litet jämfört med 346 g/h som anges för Coleman F1 Lite.
Jag undrar om man kan lita på uppgiften från Biltema?
Kanske är värdet riktigt men mätmetoderna olika.

Primus Micron anses ju vara bränslesnålt.
Skulle vara intressant att veta hur Biltemas gasåtgåmg är i förhållande till Micron.
Någon som har koll???

/ Bertil
 
Gasåtgången må vara hur jämn som helst avseende utloppet, men ena dan blåser det småspik och nästa skall du smälta snö... dina brukartider varierar dessutom med vad för mat du kokar/steker.
Att få vattenkitteln att sjuda går på 1/2 minuten medan det frystorkade kräver sina 12-15minuter.Givetvis kan en van utekock skriva måndag 21 min, tis 17min etc men blir det så i verkligheten, tänk om ni får besök och måste koka kaffe för 5 plötsligt!
Jag har många ggr planerat för kvällsoppa och fått en firre på kroken, då blir det till att steka långsamt och fint samt rosta bröd och värma efterrättsvatten-kaffe till så från 3 minuter planerat bidde det lätt 12-15stället.
//J
 
Gasåtgången må vara hur jämn som helst avseende utloppet, men ena dan blåser det småspik och nästa skall du smälta snö... dina brukartider varierar dessutom med vad för mat du kokar/steker.
Att få vattenkitteln att sjuda går på 1/2 minuten medan det frystorkade kräver sina 12-15minuter.Givetvis kan en van utekock skriva måndag 21 min, tis 17min etc men blir det så i verkligheten, tänk om ni får besök och måste koka kaffe för 5 plötsligt!
Jag har många ggr planerat för kvällsoppa och fått en firre på kroken, då blir det till att steka långsamt och fint samt rosta bröd och värma efterrättsvatten-kaffe till så från 3 minuter planerat bidde det lätt 12-15stället.
//J

Det är ju alldeles riktigt vad du säger, men det gäller ju vare sig tillverkaren anger 346 g/h eller
126 g/h.
Jag tycker det vore värdefullt att kunna jämföra olika brännare betr. gasåtgången.
Vill gärna ha ett bränslesnålt kök likaväl som en bränslesnål bil.
(En bränslesnål bil kan också bli törstig under vissa betingelser)

/ Bertil
 
Knappast att man får ut 4 KWh på 126 gram/h gas - då gasol har ca 1.390 KWh/100g om vattnet kondenserar ut ur avgaserna (snösmältning) resp . 1.278 KWh/100 gram vid ickekondencerade avgaser (> 55 grader C). 4 kWh kräver minimum 288 gram gasol vid kondenserande avgaser resp. 313 gram gasol för icke kondencerande avgaser

För kök biltema 17-596 anges det 146 g/h och 2 KWh, vilket är ganska troligt, och tog 7 minuter för att koka upp en liter vatten, 17-607 går att dra på betydligt mera än 17-596 och behövde bara 5 minuter för samma mängd vatten i samma gryta - och jag var ändå lite restriktiv med pådraget, det fans mer att ge.....

skulle tro att 4 kW värmekapacitet inte är helt orimligt för 17-607 och skulle då dra drygt 300 gram/h, för den brännaren går att dra på ordentligt så att man nästan tror att den blåser ut sig själv, en marginal som är bra att ha när tubtrycket går lågt pga. kyla som det lätt blir vid stora gasuttag.

Sedan beter sig brännare precis som bilar, det fins ett bränsleekonmomiskt läge och det fins en prestandaläge, det sistnämda sällan bränslesnålt. - skall det vara bränsleeffektivt så måste bränngaserna hinna lämna över en stor del av värmen till grytan innan den rinner över grytbottenkanten, och ju hårdare man eldar, mer het förbränningsgasmassa skall förbi på mindre tid vilket resulterar hetare avgaser och därmed lägre verkningsgrad.

för tragia med primus gasbrännare så tog det 6 minuter per liter kokande vatten med fullgas och då var gasåtgången ca 14 gram per liter uppkokad vatten och följdaktligen ca 140 g gas per timme. Då vatten behöver 105 Wh för 90 graders höjning per liter och 10 liter per timme så ligger tangian på ca 50% verkningsgrad.

har man 4 kW värmeeffekt och 320 gr/h på sitt kök så bör 1 liter vatten inte ta mer än 3 minuter från 10 grader till uppkok om den skall ha samma verkningsgrad som trangian.
 
Tänkte delge mina erfarenheter om gasåtgång, då jag under vecka 30 var i Bunnerfjällen och hade 14 tillfällen då jag använde mitt gaskök. Gasåtgången var i snitt 6-7 g/måltid och per dag gick det åt max 25 g/dag.
Jag hade vindskydd och isolering (grytmysare) runt kokkärlet.

Nu håller jag på att torka mat för att bland annat vandra i Muddus nationalpark igen i september.

Brännaren jag har är en MSR Pocket Rocket 2, vindskyddet är en ölburk och grytmysaren är tillklippt av ett tunt liggunderlag. Kokkärlet är Biltemas på 0,9/0,5 liter i meshnät.

Köpte en 440 g gastub idag, som precis lär räcka. 440/7=62 måltider. Med 13 dagar och 5 måltider/värma kaffevatten (med brännaren) blir det 13x5=65 måltider. Jag chansar på detta...får räcka med en tub. Kanske att jag tar med en extratub (230 g) som inte är full.

Kanske bra med en extratub, då det lär vara kallare nu än under vecka 30.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...