Gas-behållare på flyget?

Halloj...

Imorgon FLYGER jag ner till Portugal och vill ta med mig gas-köket ner. Jag har ingen aning om det finns gasbehållare där nere som passar min brännare.
Därför funderar jag på att försöka ta med mig en gasbehållare på flyget, trots att jag vet att det egentligen är förbjudet. Tänkte lägga den i stora packningen och alltså INTE i hanbagaget.

Vet ni hur det är med detta?? Borde väl gå att göra utan problem ändå?? Någon som gjort det förut?? Eller är de stenhårda med detta och upptacker mitt otillåtna bagage, med försenat bagage som följd osv ????????

Du får inte flyga med gasbehållare. Jag var nyligen i Spanien och det var bara att leta rätt på en Ferreteria (järnhandel ) och köpa gas. Var inte så orolig, du kommer hitta gas :)
[Ändrat av öringen 2006-07-31 kl 19:09]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo, jag vet att man inte får det... Men jag vill inte lägga tid på att hitta o köpa ett nytt. Så... Jag tänkte kanske försöka ta med det ändå.
Frågan är:
Tror ni de märker det? Finns det någon stor risk med att göra det?

Lethron; sa:
Jo, jag vet att man inte får det... Men jag vill inte lägga tid på att hitta o köpa ett nytt. Så... Jag tänkte kanske försöka ta med det ändå.
Frågan är:

Har du läst de länkar som du fått? Gör det.

Lethron; sa:
Frågan är:

Företag som lever på nöjda kunder, inför nog inte regler för att jävlas med kunderna.

Per

Nåväl...

Efter att ha läst de andra trådarna om samma ämne så verkar det som att det är klokast att lämna gasen hemma trots allt.

Tror förvisso dessa företag inför reglerna mer för att vinna kunder på trygghetsfaktor, mer än på rent praktiska grunder. Det är lätt att skrämma upp folk som sitter instängda i en flygande låda på 10.000m
Men å andra sidan fraktas säkert en hel del farligt gods med flyg världen över. Det inget vet nåt om....
Hmm... Av någon anledning börjar jag fundera över estonia och de påstådda vapentransporterna ingen kände till.... Fler som tar risker visst...

Lethron; sa:
Frågan är:

Det var nog det mest korkade jag läst på länge.
i den försvinnande lilla chansen att du inte är ett troll utan verkligen är så ointelligent så har du mitt svar här.

Med lite tur så hittar de det och dömer dig enl terroristlagarna i landet du anländer till.
De lär vara hårdare än de tama lagarna som du döms till i sverige.

oavsett vilket så om de kommer på dig, lär du få förbud att resa med det bolaget för resten av ditt liv.

De risker som finns i detta är många om vi bara kollar på risker med personskador/strukturskador

1 behållaren kan läcka på grund av en trasig kontakt.

2 behållaren kan bucklas och punkteras i bagage hanteringen och via denna försvagning/läcka utlösa en explosion av behållaren, alternativ någonting annat som gasen läcker ut till. tex en tändare. eller om gasen läcker ner i en elmotor osv..

3 behållaren kan förvärra en redan dålig situation i den händelse att någontinga annat börjat brinna eller kortsluter.

4 behållaren kan utlösa en explosion genom tryckförändringarna dock tror jag denna risk är mindre trolig med tanke på att trycket sjunker när temperaturen sjunker.

5 gas som expanderar snabbt (som den gör när den lämnar flaskan) blir kall och kan kyla ner utrustning till en temperatur som den inte tål.

om behållern punkteras så kan du nog räkna med att någon som hanterar din väska reagerar med tanke på lukten som den är luktsatt med.
vilket i bästa fall bara drabbar dig.

Det var de jag kunde tänka mig just nu.

Du har all rätt o leka med ditt eget liv hur du än önskar göra det. Men du har ingen rätt att vara en idiot och riskera andras.

När vi flög från grekland för någon månad sedan så fick man inte ens ha tändare i bagaget och man tillfrågades om det.

/Torbjörn

Även om flaskan är tom är man ju livrädd för att vad rester i behållare skulle kunna förorsaka. Allt som e självantändligt. Nagelack. Och inge luft i däcken när man skall ta med cykeln.

L

Du kommer att komma fram med en lapp i baggaget där det står att de har plockat bort en gasbehållare. Ingen idé att ens försöka.
/Samme

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips