Garmins mbiltelefon är på gång

Igen ...

Vi får väl se om de prisar ut sig den här gången också eller om de lärt läxan från det förra försöket.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kartuppdateringar

Bättre att de koncentrerade sig på att fixa till sina kartuppdateringar, så de är någorlunda "up to date" när de släpper en ny.

/En besviken köpare av kartuppdateringar
 
Lyckas de inte med en mobil är det nog bara en tidsfråga innan större delen av deras marknad är borta. Snart duger nog mobil-gps:erna till 95% av dagens gps-köpare. Så jag tror de är väldigt angelägna om att lyckas.
 
Lyckas de inte med en mobil är det nog bara en tidsfråga innan större delen av deras marknad är borta. Snart duger nog mobil-gps:erna till 95% av dagens gps-köpare. Så jag tror de är väldigt angelägna om att lyckas.
Skärmen på en telefon är alltför liten för att navigera på ett bra sätt i bilen.
Den minsta acceptabla skärmen är 4,3" som t.ex en Nüvi.

Ska man sedan ha den "i skogen" så tål de inte ens lite fukt, som t.ex GpsMap 60 eller Colorado.

Skulle jag ha GPS i telefonen vore det bara som komplement.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Skärmen på en telefon är alltför liten för att navigera på ett bra sätt i bilen.
Den minsta acceptabla skärmen är 4,3" som t.ex en Nüvi.

Ska man sedan ha den "i skogen" så tål de inte ens lite fukt, som t.ex GpsMap 60 eller Colorado.

Skulle jag ha GPS i telefonen vore det bara som komplement.

Rätt övertygad om att snart har mobil-gps:erna blivit tillräckligt bra och då kommer de specialiserade gpserna mer eller mindre försvinna. Det spelar ingen roll om en dedicerad gps är bättre om mobilen duger. Den stora mängden av kunder bryr sig inte tillräckligt för att även köpa en Gps när skillnaden mellan mobil och dedicerad Gps kommer krympa allt mer. Men vist kommer dedicerade gpser finnas kvar länge än, men inte i samma mängd som idag.
Och jag tror Garmin är livrädda för att igen bli ett nisch-företag. Gps-marknaden är väll inte den första marknad mobil-företagen tar över.
Det är vad jag tror i vart fall.
Jämför med Apple, När telefonerna började knapra på mp3-spelarmarknaden släppte Apple en mobil..
 
Senast ändrad:
Skärmen på en telefon är alltför liten för att navigera på ett bra sätt i bilen.
Den minsta acceptabla skärmen är 4,3" som t.ex en Nüvi.

Ska man sedan ha den "i skogen" så tål de inte ens lite fukt, som t.ex GpsMap 60 eller Colorado.

Skulle jag ha GPS i telefonen vore det bara som komplement.
Håller med till 100%.
 
Lyckas de inte med en mobil är det nog bara en tidsfråga innan större delen av deras marknad är borta. Snart duger nog mobil-gps:erna till 95% av dagens gps-köpare.
På en så kraftigt expanderande marknad som navigation förväntas bli kan resterande 5% ändå vara betydligt mer än dagens försäljning. Garmin står heller inte och faller med försäljning av handhållna enheter. Man har marin-, landfordons- och flygenheter också. Många av de kunderna nöjer sig nog inte med en mobiltelefon-GPS.

Jag själv är typexempel på en kund som gärna kommer att köpa en bra mobil med GPS men det innebär inte att jag kommer att sluta köpa andra GPS:er för det. Den utökade spridningen av GPS:er genom mobilerna kan mycket väl öka försäljningen av dedicerade enheter helt enkelt för att fler får upp ögonen för möjligheterna med tekniken. Jag tror alltså att det kan vara lite förhastat att räkna ut Garmin helt p.g.a. en förväntad försäljningsexplosion av navigationsmobiler men den som lever får se.
 
Rätt övertygad om att snart har mobil-gps:erna blivit tillräckligt bra och då kommer de specialiserade gpserna mer eller mindre försvinna.
Tror jag inte alls på. Åtminstone jag vill inte ha en mobil med så stor display som en GPS ska ha, eller en GPS med så liten display som en mobil ska ha.
Enligt mitt tyckande, då. Men fler tycker så, har jag hört.
 
Jag kommer aldrig att sluta använda en "vanlig" gps! Däremot, kan jag se fördelarna med att ha gps i telefonen, jag anväder själv en HTC tytn II (Kaiser) med Garmin´s Mobile XT. En av fördelarna är att jag kan få topo-kartor i min Kaiser.

Jag använder främst telefonen för epost och kalenderfunktionen men även för fordonsnavigering samt navigering till fots i stad.

I skogen använder jag en 60CSx eller en 76CSx. Olika typer av gps-mottagare fyller olika syften

Mina 5-ören

/Stefan
 
Ur säkerhets synvinkel kan det vara bra med skild GPS och mobil. Går en pryl sönder/batterihaveri så har man "ett ben kvar".
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.