Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hoppsan! Jag borde kollat din rutt innan jag svarade förut.

Max antal waypoints i en rutt är 50 för 60Cx och eTrex om jag minns rätt. Du har fler än så. Minska antalet.

Dessutom bör inte en rutt korsa eller möta sig själv. Dela upp rutten i två.

Vill du ha fler än 50 punkter i en rutt? Använd istället spår gjorda med spårverktyget i Mapsource. Då får du ha max 500 punkter.

Kollade just manualen till eTrex Vista HCX. Enligt den så får man ha 250 punkter i en rutt. Verkar inte vara antalet punkter som är problemet....

Tankade upp rutten till min 278. Vad finner jag? Jo att den blir fel även där trots att allt ser OK ut i Mapsource. De slutsatser jag drar av det är:

- Det är i detta sammanhang inget fel i varken 6.13.7 eller 6.15.3.

- Det är inget fel på varken min 278 eller de eTrex som testats.

- Det är gpx-filen som är korrupt. Släng den och gör en ny!

Det är inget konstigt med att den är gjord på en karta och används på en annan?

Nej, det borde inte vara det.

Dels så är det en stelbensrutt. Dvs ingen vägruttning, dvs oberoende av kartan.

Dels så har jag gjort "recalculate" med olika kartor utan att resultatet förändrats. I o f s så har inte "recalculate" någon egentlig effekt på en stelbensrutt men ändå.

Det är något sjukt med GPX-filen. Jag har kollat den i en texteditor och en del konstigheter finns men jag ser ännu inte förklaringen. T ex innehåller den inte samma waypointsymboler som de som sedan dyker upp i GPS:en. Får jag tid så skall jag rensa upp i filen och försöka hitta det som gör att rutterna spårar ur. Lite upptagen just nu dock.

En sak värd att testa är att konvertera rutten till spår och tillbaka igen. Därefter kan man se vilka skillnader man får i GPX-filen.

En annan test är att tanka upp rutten från Mapsource till GMXT. Det görs i form av en GPX-fil. Intressant att se om den filen är annorlunda än den som skapas med save-kommandot.

Hoppsan! Jag borde kollat din rutt innan jag svarade förut.

Max antal waypoints i en rutt är 50 för 60Cx och eTrex om jag minns rätt. Du har fler än så. Minska antalet.

Dessutom bör inte en rutt korsa eller möta sig själv. Dela upp rutten i två.

Vill du ha fler än 50 punkter i en rutt? Använd istället spår gjorda med spårverktyget i Mapsource. Då får du ha max 500 punkter.

Max antal punkter i en rutt i 60Cx är 250 (har just testat)

Bertil

Jag vet lite mer nu om felet som skapar korrupta rutter.

Det synes vara den använda GPX-filen som är tokig. Gör jag en ny rutt från scratch i 6.13.7 eller 6.15.4 så ser GPX-filen helt annorlunda ut. Och fungerar utan problem.

Men även den gamla filen går att fixa till. För varje punkt finns texten:

<extensions>
<gpxx:RoutePointExtension xmlns:gpxx="http://www.garmin.com/xmlschemas/GpxExtensions/v3">
<gpxx:Subclass>0400245069000300090C0D280900D6535D43</gpxx:Subclass>
</gpxx:RoutePointExtension>
</extensions>

Tag bort dessa rader överallt i filen och problemen försvinner.

Tar man dessutom bort alla rader:

<sym>Flag, Blue</sym>

så försvinner dessutom de idiotiska blå flaggorna som skapas i 6.15.4. Snyggast blir det kanske om man istället för att ta bort raden justerar överallt till:

<sym>City (Small)</sym>

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips