Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Garmin Quest vs. Quest II
- Trådstartare fuzz99
- Start datum
Själv har jag en Quest för fordonsnavigering (mc). Varken Quest eller Quest 2 lämpar sig särskilt väl, enligt mitt tycke, som handhållen navigator. Där är nog 60-serien bättre.
Vad gäller fordonsnavigering och skillnader mellan Quest och Quest 2 är det framför allt mer minne i Quest 2, jag är osäker hur mkt. Quest har 243 MB ledigt för kartor, det räcker till Sverige, Norge o Danmark ca, medans Quest 2 har hela Europa installerat (sett med Garmin-ögon)
Hastighetskamerors placering kan installeras i Quest 2 med närhetslarm, det går inte i Quest.
Sök här på forumet, finns många o långa diskussioner här om detta.
Till sist är det svårt att finna en navigator som passar alla ändamål, det gäller att finna medelvägen. Fundera på vilket användningsområde är störst för Din egen del.
Edit: Vad gäller Bluechart har jag ingen koll alls.
Hälsar
Leffe
[Ändrat av svlcm 2006-06-05 kl 17:54]
Vad gäller fordonsnavigering och skillnader mellan Quest och Quest 2 är det framför allt mer minne i Quest 2, jag är osäker hur mkt. Quest har 243 MB ledigt för kartor, det räcker till Sverige, Norge o Danmark ca, medans Quest 2 har hela Europa installerat (sett med Garmin-ögon)
Hastighetskamerors placering kan installeras i Quest 2 med närhetslarm, det går inte i Quest.
Sök här på forumet, finns många o långa diskussioner här om detta.
Till sist är det svårt att finna en navigator som passar alla ändamål, det gäller att finna medelvägen. Fundera på vilket användningsområde är störst för Din egen del.
Edit: Vad gäller Bluechart har jag ingen koll alls.
Hälsar
Leffe
[Ändrat av svlcm 2006-06-05 kl 17:54]
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag håller med de andra om att skall man ha en kombinationsenhet för många olika ändamål så måste man vara medveten om att det är en kompromiss som i bästa fall fungerar hyggligt i vissa miljöer.fuzz99; sa:Skulle du välja någon annan GPS? Mitt användningsområde är: Fjällvandring, Bil, Jakt, Båt (ska helst klara BlueChart)
Quest och Quest II är vägnavigatorer som är anpassade främst för det.
eTrex och ännu mindre enheter är oerhört smidiga om det är viktigt för dig på fjällvandringen men storleken gör dem begränsade vid annan användning.
60Cx/CSx är förmodligen de bästa allroundenheterna för dina ändamål men de har inte allt som man kan förvänta sig på vägarna och är inte optimala marint.
Min uppfattning efter att ha använt BlueChart i några år på en handhållen enhet med lika stor skärm som på Questarna och 60-serien är att man på sjön egentligen behöver en större skärm. Jag tycker inte priset motsvarar nyttan för elektroniska sjökort förrän skärmen blir åtminstone så stor som den är på 276C (men den är istället rent olämplig för jakt och fjällvandring). Däremot kan man förstås ändå ha en hel del nytta av en GPS på sjön även om den inte är laddad med sjökort.
De som har provat båda varnar för Quest II. Tydligen är åtkomsttiden för det stora interna minnet för lång för speciellt europeiska kartor, med de ofta synnerligen gatutäta stadskärnorna som vi ofta har här. Detta ger då opraktiskt långsam omritning av kartbilden, när man behöver den som bäst, dvs. när det finns många gator att välja på.
Ute på landsbygden går det nog bättre.
Anders
Ute på landsbygden går det nog bättre.
Anders
Quest 2 levereras med City Navigator 8 NT. Kartorna är väl därmed förpackade på ett annat, mer processor-krävande sätt, som å andra sidan tar mindre plats.apersson850; sa:De som har provat båda varnar för Quest II.
Om jag inte minns helt fel har jag läst nånstans att den är lite seg på grund av att processorn har fullt upp med att tolka kartorna.
/Leffe
Om det är processorn som inte orkar med eller det inbyggda flashminnet som är för trött, vet jag inte. Men för användaren spelar det ju heller ingen roll.
Anders
Anders
Sven ror mest 
2,5 - 3,0 knop, då. 
Anders
Anders
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg