Råd ang. Garmin BlueChart

Hej.

Jag har funderat på att köpa BlueChart, och då bör det väl passa bäst med "Atlantic"

Jag har en Garmin 60CSx som jag tänkte använda detta på och givetvis en bärbar PC med MapSource på.

Jag har varit inne på Garmin Sverige och gluttat men inte blivit helt klok på vad som gäller, så jag frågar här.

Det finns ju 2-3 olika versioner av BlueChart. Vanliga BlueChart, BlueChart G2, och G2 Vision tror jag det stod. Vilka kan jag använda och ha nytta av i min 60CSx och i min laptop? Skillnader för och nackdelar?

När det gäller "Atlantic" så blir jag heller inte riktigt klok på vilka täckningsområden som jag får vid köp, alltså vad som jag får upplåst eller inte. Jag vill ju ha så mycket som möjligt med från denna täckningsbild http://www8.garmin.com/cartography/bluechart/region.jsp?RegionPK=25383 men fattar inte om det ingår allt vid köp, eller om man får välja de olika delarna i bilden separat?

Var hittar jag det jag vill ha billigast? Är det GPWH.com som gäller eller var?

Sen har jag en liten fundering att även uppdatera min Garmin City Navigator v8 till nyaste, och vilken är det och hur många kosta sig som Leifi säger

Och så till sist, jag har i dag ett 2GB minnsekort i min 60CSx, men nu finns det ju större kort än så och funkar dessa med en 60CSx?

Nån som kan bena ut saken för en okunnig?


MVH Tony
 
Garminkartor

Hej!
Jag läste just ditt inlägg och "kände genast med dig". Jag har relativt nyligen köpt en Oregon 400t och har stött på samma problem som du har. Jag kan inte svara på alla frågor, långt ifrån. Men det jag vet kan jag meddela.

Jag har själv tänkt att köpa ett sjökort, men inte övervägt "Atlantic" utan BlueChart large, som täcker ostkusten. Min GPS är begränsad vad det gäller många funktioner som finns i BlueChart G2 och G2 vision. Det gäller bland annat bilder och 3-D visioner, därför är det inte stor idé att köpa G2 vision exempelvis. Vad som gäller för just din GPS så bör du kolla med produktinformationen på Garmins hemsida vilka funktioner den har. BlueChart verkar finnas på både minneskort och DVD, men det gäller inte G2 Vision. Hur det är med G2 kommer jag inte ihåg, men uppgifterna finns hos Garmin.

Beträffande priser har jag kollat på Pricerunner och liknande. Dustin verkar ha det bästa sortimentet och är inte heller dyrast.

Hur man uppgraderar Ciy Navigator NT skulle jag också vilja veta.

När det avslutningsvis gäller minneskort så är microSD 2 GB det största jag kan ha i min GPS, som trots allt är en ny modell för förra året. MicroSDHC- minneskort, som rymmer många gånger fler bytes, skall inte vara kompatibla med den jag har. Jag har inte sett större microSD-kort än 2 GB.

Med vänliga hälsningar

Johan
 
GPSMAP 60 CSx

1. SDHC fungerar endast i SDHC kompatibla enheter. Det måste stå uttryckligen i manualen att SDHC eneheter fungerar för att det skall gå. Slutsats: SDHC fungerar *inte* i 60CSx!
(En SD-läsare kan inte läsa SDHC-kort. SDHC har ett annat format.)

2. Bara BlueChart fungerar i 60CSx. De övriga formaten kräver nyare Garmin-enheter.
 
CD eller microSD

3. CD eller microSD
Du kan köpa antigen

a. ett microSD kort som innehåller ett 'mindre' område. T.ex. Vättern, Mälaren och lite av Stockolms skärgård. Se garmins sidor om indelning i olika områden.
http://www8.garmin.com/cartography/bluechart/region.jsp?RegionPK=25604&cd=Atlantic
Du får bara ett microSDkort och kan *inte* ladda informationen till din PC.

b. En CD skiva *och* en kod till ett 'mindre' område. Du registrerar din kod för det område du köpt och för ner det till din PC och sen till ett kort i din 60CSx .
Du kan senare köpa till kod för andra områden.
http://www8.garmin.com/cartography/bluechart/region.jsp?RegionPK=25630&cd=Atlantic
 
3. CD eller microSD
Du kan köpa antigen

a. ett microSD kort som innehåller ett 'mindre' område. T.ex. Vättern, Mälaren och lite av Stockolms skärgård. Se garmins sidor om indelning i olika områden.
http://www8.garmin.com/cartography/bluechart/region.jsp?RegionPK=25604&cd=Atlantic
Du får bara ett microSDkort och kan *inte* ladda informationen till din PC.

b. En CD skiva *och* en kod till ett 'mindre' område. Du registrerar din kod för det område du köpt och för ner det till din PC och sen till ett kort i din 60CSx .
Du kan senare köpa till kod för andra områden.
http://www8.garmin.com/cartography/bluechart/region.jsp?RegionPK=25630&cd=Atlantic


Tack för bra svar, men jag blir inte helt klok ändå.

Om jag alltså köper en Atlantic CD så får jag inte hela täckningsområdet upplåst från hela Afrika upp över Europa ända upp till norr om skandinavien? Ja som täckningskartan visar i blått på denna länk http://www8.garmin.com/cartography/mapSource/bluechartAtlantic.jsp#price

Om jag då bara får välja ett litet fjuttigt område ur täckningen på den kartan för ca 2500 kr, ja då blir det väl svindyrt om man skulle vilja ha hela täckningsområdet upplöst?

MVH Tony
 
Priser

A.
Om du vill ha detaljerade sjökort för ett så stort område så skall du nog lägga ner rätt så mycket tid på att hitta andra lösningar.

B.
Du får ta kontakt med Garmin och fråga vad de vill ha för så stora områden. Alternativt ta kontakt med Nautiska i Stockholm. Hos Nautiska kan du också få detaljerad information om hur det fungerar.

C.
Jämför med papperskort. Båtsportkort för norra Stockholm kostar omkring 500:- . Ett enstaka svenskt sjökort kostar omkring 175:- . Jämfört med papperskort, som man ändå måste ha, så är det inte så dyrt.
 
Hej

Har själ en garmin 60 csx
och de flesta kartor...

är kartoman!

Du kan endast köra med ett 2gb microsd.
Du kan inte köra g2 korten. Vilket man inte kan till de andra handhållna enheterna. Eller du kan inte utnyttja 3d defekterna.
KÖP dvd skivorna INGA minnes korts kartor,

När det gäller sjö korten väljer du large eller small (kolla garmins websida) då får du med hela altanen sen öpnnar du upp de områden du vill genom att köpa koder.

Har du mer frågor så skicka dem till mig om du vill.
 
A.
Om du vill ha detaljerade sjökort för ett så stort område så skall du nog lägga ner rätt så mycket tid på att hitta andra lösningar.

B.
Du får ta kontakt med Garmin och fråga vad de vill ha för så stora områden. Alternativt ta kontakt med Nautiska i Stockholm. Hos Nautiska kan du också få detaljerad information om hur det fungerar.

C.
Jämför med papperskort. Båtsportkort för norra Stockholm kostar omkring 500:- . Ett enstaka svenskt sjökort kostar omkring 175:- . Jämfört med papperskort, som man ändå måste ha, så är det inte så dyrt.


A. Förstår inte riktigt hur du menar här. Är det för att det kommer att bli tokdyrt du menar att jag ska söka andra lösningar?

B. Jag är bara intresserad av att få största möjliga täckning av Bluechart Atlantic, för vettiga slantar, inget annat. Jag har fan inte ens båt oc det är i första hand på laptoppen jag kommer att kika på dessa sjökartor.


MVH Tony
 
Prisfråga

Detaljerade sjökort för ett så stort område som Atlanten blir mycket dyrt! Så dyrt att det säkert lönar sig rent ekonomiskt att ägna minst en hel månad åt att ta reda på vilka alternativ som finns, var dessa kan köpas, hur de kan köpas, med mera. Spontant tror jag att Garmin är fel om du i huvudsak vill använda detta i en PC. I området ingår en mängd olika länder. En del av dessa har kanske egna sjökort ? Priset för alla dessa nationella kort måste jämföras med brittiska och amerikanska kort. Det kanske lönar sig för dig att köpa en egen skanner? Eller har du kasserat rasterkort - dvs. du vill ha vektorkort. osv. osv. osv.
 
De flesta frågorna har väl egentligen svarats på i tidigare inlägg. Några kommentarer som avser BlueChart:

- Köp alltid alla kartor på DVD. Undvik kartor på mSD som pesten! Det finns flera skäl till det. DVD:n är i princip gratis. Går även bra att tanka hem från nätet. Men sedan måste du köpa upplåsningskoder för de områden du vill ha. Upplåsta kartor kan du sedan tanka ner till GPS:en i valfri kombination.

- Antalet karsegment som samtidigt ryms i GPS:en är begränsat och max antal varierar mellan de olika GPS-modellerna. Jag tror 60Cx klarar c:a 2000 kartbitar och kartfilen får vara max 2GB. BC Atlantic är på c:a 7300 segment och c:a 700 MB. Det är alltså antalet kartbitar som är begränsande i teorin. I praktiken är det kostnaden för upplåsningskoderna!

- Tänk på att din PC kan helt gratis göras om till en kartplotter med stor skärm. På min laptop med 1980*1600 skärm blir överblicken magnifik. Allt som behövs är en kabel mellan GPS:en och PC:n, upplåsta kartor, samt programmet nRoute som laddas hem gratis från Garmins website. OBS - kräver kartor på DVD!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
ubee Råd GPS-newbie Navigering 11
jasy GPS i Råd & Rön Navigering 2
Maskros444 Orienteringsexpertens råd Navigering 0
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
Anders V Råd om GPS Navigering 2
bwho Råd om GPS Navigering 9
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
livia Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur? Navigering 2
jonasolof Ang HUS, GÅRD, VÄNDPLAN och VÄGBOM i FriPro Navigering 0
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Jacken Ang kartor i etrex Legend? Navigering 16
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.